Zapach, który nie pozwala zapomnieć
Świece zapachowe zazwyczaj pachną kwiatami, lasem czy przyprawami; te jednak są zupełnie inne. Zmysł zapachu jest silnie powiązany z ośrodkiem pamięci, dlatego człowiek jest w stanie przypomnieć sobie wydarzenie z przeszłości, kiedy poczuje zapach, który mu towarzyszył. Wiedzę tę wykorzystała Amnesty International w tureckiej kampanii "Tear Gas Scented Candle" ("Świeczka o zapachu gazu łzawiącego"), aby przypomnieć i rozpowszechnić pamięć o wydarzeniach, które miały miejsce w 2013 roku w Gezi Parki, kiedy to podczas protestu policja dopuściła się użycia przesadnej przemocy wobec protestujących, w tym gazu łzawiącego, łamiąc przy tym prawa ludzi. Z tego właśnie względu organizacja stworzyła świeczki o zapachu gazu łzawiącego i wysłała je do aktywistów, dziennikarzy i innych osób biorących udział w tamtych wydarzeniach. Po zapaleniu świeczki mogli poczuć oni zapach gazu łzawiącego, co pomogło im wrócić myślami do przeszłości i nadal pamiętać o tym, jak policja potraktowała protestujących. Amnesty International poprosiła każdą z osób, które otrzymały świeczkę, aby po jej zapaleniu, opublikowali zdjęcie w mediach społecznościowych z podpisem #WhenItSmellsTearGas, w języku tureckim #BiberGazıKoKuncha (#KiedyPachnieGazemŁzawiącym), aby przypomnieć i innym o tym, co się wydarzyło, i aby zapobiec takim incydentom w przyszłości.
Zastosowanie marketingu bezpośredniego – czyli wysłanie świeczek do najważniejszych osób biorących udział w proteście, oraz wykorzystanie metody zakrawającej na neuromarketing, aby odwołać się do zmysłu zapachu uczestników, pozwoliło na osiągnięcie dużego rozgłosu w mediach bez większych nakładów finansowych.
Aleksandra Rychlicka
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka
-
31.10.2024
Poszły z dymem
-
30.10.2024
Reklama dla pszczół