Pod hasłem „Zanim klikniesz – poznaj swoje prawa” odbędzie się tegoroczny Dzień Konsumenta, przypadający 14 marca. Organizatorem jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Dzień Konsumenta będzie okazją do spotkania z przedstawicielami organizacji chroniących słabszych uczestników rynku. Inicjatywa jest odpowiedzią na wzrastające zainteresowanie wirtualnymi zakupami, przy niskiej świadomości prawnej.
Zawierając kilka, a nawet kilkanaście umów dziennie, nie zdajemy sobie często sprawy, że każdą z tych czynności reguluje prawo. O obowiązkach przedsiębiorców konsumenci przypominają sobie najczęściej w sytuacjach konfliktowych, gdy silniejsza strona kontraktu nie zamierza respektować ich praw. Jak wynika z najnowszych badań UOKiK, 72% Polaków jest przekonanych, że zaopatrując się w sieci mają takie same prawa jak w tradycyjnym sklepie. Tymczasem – jak podkreślił Urząd – kupując na odległość konsumenci mają możliwość odstąpienia od umowy bez podania przyczyn.
Spotkanie, które odbędzie się w piątek 14 marca w siedzibie Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Warszawie, będzie okazją do uzyskania przez konsumentów indywidualnych porad. Na ich pytania przez cały dzień będą odpowiadać m.in. Eksperci Federacji Konsumentów oraz Rzecznik Konsumentów.
—-
UOKiK przypomina:
Poznaj sprzedawcę. Zanim coś kupisz w Internecie upewnij się, że wiesz kto jest sprzedawcą i jak do niego dotrzeć. Sprawdź, czy posiadasz adres poczty elektronicznej wirtualnego sklepu, adres stacjonarny.
Upewnij się, że wiesz, co kupujesz. Przeanalizuj informacje o produkcie – pomogą w tym zdjęcia, opisy, schematy działania. W przypadku wątpliwości poproś sprzedającego o dokładniejsze informacje. Zanim podpiszesz umowę musisz znać zasady i warunki, jakie stawia sprzedawca.
Sprawdź cenę. Zanim zaakceptujesz transakcję sprawdź cenę i dodatkowe koszty np. prowizji za wymianę waluty (w przypadku zakupów zagranicznych), opłaty za dostarczenie, pakowanie i wysłanie przesyłki. Pamiętaj, że międzynarodowy transfer gotówki może być drogi.
Dopytaj o warunki doręczenia przesyłki. Zawsze pytaj o czas, w jakim zamówiony towar powinien dotrzeć do ciebie. Ponadto kupując przez Internet możesz zmienić zdanie w ciągu 10 dni od otrzymania przesyłki i zwrócić ją, a sprzedawca zobowiązany jest to uwzględnić. Rezygnacja nie jest uzależniona od podania jakiegokolwiek powodu. Wyjątek stanowią towary takie jak żywność, rozpakowane płyty CD i DVD, kasety video i oprogramowanie komputerowe – ich zwrócić nie można.
Zbieraj rachunki i inne dokumenty, które otrzymałeś podczas zakupu. Wydrukuj bądź skopiuj swoje zamówienie oraz warunki sprzedaży, które przedstawione były na stronie internetowej – mogą się one okazać nieocenione w przypadku pojawienia się problemów.
Chroń swoje dane. Pamiętaj, że dane personalne mogą być wykorzystywane jedynie za Twoją zgodą. Kwestionariusze do składania zamówienia, do których wpisujesz informacje o sobie, często zawierają pytanie czy zgadzasz się na przetwarzanie ich w celach marketingowych. Zanim podejmiesz decyzję zastanów się nad tym.
Gdy pojawią się problemy. Skontaktuj się ze sprzedawcą tak szybko jak tylko jest to możliwe. Jeżeli nie możesz rozwiązać problemu sam, skorzystaj z rady i pomocy organizacji konsumenckich.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS