Kampania Coca-Coli Podziel się Colą, w ramach której na butelkach napojów drukowane są popularne w danym kraju czy regionie imiona, funkcjonuje pod niemal każdą szerokością geograficzną. Pytanie, co gdyby chwila radości związana z odnalezieniem własnego imienia na butelce, wywołała głębszą refleksję? Co by było, gdyby imię, które właśnie widzimy, należało do kogoś, kto zaginął?
W Ekwadorze ponad pięć tysięcy osób ma status zaginionych. Dla ich rodzin poszukiwania są bolesną, osobistą misją, często przyćmioną przez biurokrację i spowolnioną przez brak reakcji otoczenia. Z czasem widoczność maleje. A wraz z nią nadzieja.
Aby stawić czoła milczeniu, ASFADEC (Stowarzyszenie Rodzin i Przyjaciół Osób Zaginionych w Ekwadorze), wraz z niezależną agencją kreatywną BBA, zainicjowały partyzancką kampanię społeczną. Na butelkach Coca-Coli z imionami takimi jak Josué, Álvaro lub Carolina umieszczono naklejki z kodami QR, prowadzącymi do profili na platformie ASFADEC, gdzie można znaleźć szczegółowe historie prawdziwych zaginionych osób o tych imionach, ich zdjęcia oraz dane kontaktowe, umożliwiające dzielenie się potencjalnymi tropami.
Butelki rozdawano w osiedlowych sklepach, marketach spożywczych i innych miejscach o dużym natężeniu ruchu. Akcja szybko rozprzestrzeniła się w internecie, nagłośniona przez twórców oraz zwykłych ludzi, którzy chętnie dzielili się swoimi refleksjami. Wzrost widoczności miał charakter organiczny, wywołując dyskusję o ogólnokrajowym zasięgu. Inicjatywa nie była sankcjonowana przez samą markę napojów. Stanowiła raczej formę oddolnej współpracy – napędzanej przez rodziny, wolontariuszy, zaangażowanych obywateli i działającą pro bono agencję BBA. W myśl zasady, że pewne imiona nigdy nie powinny zostać zapomniane.



txt: Dorota Chrobak
zobacz także
-
03.11.2025Akcje
Kampanie kinowe dla instytucji publicznych
-
23.10.2025Kreacje / printy
Tiszert. T-Search
-
23.10.2025Kreacje / printy
Ciche sygnały
-
22.10.2025Kampanie
ZWROTOMOCNI – o systemie kaucyjnym w lekkiej formie
-
22.10.2025Kreacje / printy
Holokaust, powtórz
-
21.10.2025Kreacje / printy
Żeby tylko nie przegrali…
