Niemiecka kampania „Mach’s Mit” („Przyłącz się” / „Rób to z„) rozpoczęła się w 1993 roku i z różnym natężeniem, oparta na różnych pomysłach kreatywnych, trwa do dzisiaj. Zawsze zachęca do korzystania z prezerwatyw, by uniknąć zakażenia wirusem HIV. Najwcześniejsze kreacje zostały zaprojektowane przez Marcela Kolvenbacha i Guido Meyera, dwóch studentów Politechniki Dusseldorwskiej na zlecenie Państwowego Centrum ds. Edukacji Zdrowotnej (BZga).
Proste rysunki bazują na fotografiach prezerwatyw w jaskrawych, tęczowych kolorach, a każdy opatrzony jest dowcipnym hasłem, często bazującym na grze słów. Plakatom towarzyszy również spinające całość hasło „Gib AIDS keine Chance” („Nie daj AIDS żadnej szansy„) oraz adres strony internetowej, na której zainteresowani mogą otrzymać informacje na temat AIDS i ochrony przed tą chorobą.
By osiągnąć zamierzony cel, twórcy kreacji zdecydowali się wyjść poza utarty schemat towarzyszący kampaniom informującym o AIDS. Zamiast straszyć skutkami zarażenia, kreacja opiera się na budowaniu pozytywnych skojarzeń z bezpiecznym seksem. Plakaty i pocztówki są kolorowe i wesołe, a do zabezpieczenia się nawiązują w inteligentny i jednocześnie przewrotny sposób. Zdecydowanie wpadają w oko i zapadają w pamięć, sprawiając że widok prezerwatywy staje się dla odbiorców czymś codziennym i naturalnym.
Kreacja spotkała się z bardzo pozytywnym społecznym odbiorem i od lat pozostaje w Niemczech największą i najbardziej rozpoznawalną kampanią społeczną związaną z ochroną zdrowia. Dzięki temu, że wiele firm reklamy zewnętrznej za darmo udostępniło BZgA swoje powierzchnie, plakaty dotarły na ulice wielu niemieckich miast. Regularnie organizowane są konkursy na ich nowe odsłony. Urokowi barwnych „gumek” poddał się nawet Niemiecki Komitet Olimpijski, który wyposażył niemieckich sportowców w stosowne zestawy z hasłem „Gib AIDS keine Chance”.
M. Korona
——————————————————————————-
KOMENTARZ PROJEKTANTKI GRAFIKI UŻYTKOWEJ:
„Mach’s Mit” to dowcipny projekt poruszający problematykę AIDS. Na kreację wizualną składają się liczne plakaty, których głównym przedstawieniem są fotograficzne prezerwatywy układające się w różne kształty. Zdjęcia miejscami połączone są z grubą, odręczną kreską, co dodaje projektowi humoru. Rysunki zazwyczaj ustawione są centralnie w osi kompozycji. Obraz otacza wyraziste, mocne liternictwo przesunięte blisko do krawędzi (w formatach poziomych nieco „rozsadza” to kompozycję)
Wyczyszczone tło, jednoelementowa litera, zwięzłe hasło oraz zabawa formą przekazuje odbiorcy jasny i zapamiętywalny komunikat.
Żaneta Strawiak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
11.02.2025
365 dni
-
08.02.2025
Gest solidarności
-
06.02.2025
Nie śpij!
-
06.02.2025
Pierwszy raz
-
04.02.2025
Wejdź po schodach
-
03.02.2025
Trujące lekarstwa