logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Wiedza - Literatura, Polska, Ekologia i środowisko, Konsumpcjonizm i konsumenci, Kultura, Raportowanie społeczne
   ──────  19.04.2022

Wielkie świąteczne marnowanie żywności. Co Polacy wyrzucają najczęściej?



Aż 38 proc. Polaków deklaruje, że w przeszłości wyrzuciło jedzenie po Świętach Wielkanocnych. Do kosza trafiały przede wszystkim sałatka jarzynowa, pieczywo, wędliny, a nawet baranki z cukru.

Wielkanoc kojarzy nam się przede wszystkim z obficie zastawionym stołem. Niestety, tradycyjna polska gościnność ma swoją ciemną stronę. Co roku w święta do koszów trafia dwa–trzy razy więcej jedzenia niż w innych miesiącach. Postawy Polaków w tym zakresie potwierdza badanie przeprowadzone przez Kantar Public dla Too Good To Go, w którym aż 54 proc. respondentów zadeklarowało, że przygotowuje większą ilość jedzenia, niż jest to konieczne na dwa dni świąt. W efekcie część ze świątecznych dań ląduje w koszu. Do wyrzucania jedzenia po świętach przyznało się 38 proc. badanych.

Wyrzucamy głównie sałatkę jarzynową (62 proc.), pieczywo (39 proc.), różnego rodzaju szynki, warzywa i owoce. Wysoko na liście znalazły się również wielkanocne symbole – jak jajka na twardo czy baranki z cukru (po 21 proc.).

Raport pokazuje, że jedzenie na święta samodzielnie przygotowuje 65 proc. z nas. Zdaniem autorów badania oznacza to, że mamy realny wpływ na ograniczenie marnowanego jedzenia w tym czasie. Na pytanie: „czy kiedykolwiek po Świętach Wielkanocnych zdarzyło się w Twoim domu wyrzucić jedzenie przygotowane z myślą po świętach?”, 49 proc. ankietowanych w wieku 30–39 lat oraz 48 proc. w wieku 18–29 lat udzieliło twierdzącej odpowiedzi. To pokazuje, że najmłodsi stanowią wysoki odsetek wśród marnujących, i wskazuje na konieczność edukacji jako istotnego narzędzia walki z marnowaniem żywności, i to nie tylko w tej grupie wiekowej – oceniają autorzy badania. Okazuje się również, że 12 proc. wszystkich ankietowanych nigdy nie przerabiało jedzenia świątecznego.

image by Shutterstock

Ponad połowa z nas przeznacza na święta od 300 zł wzwyż, przy czym większość deklaruje, że jest to kwota mieszcząca się w granicach 300–500 zł. Odczuwamy przy tym potrzebę niemarnowania żywności, ponieważ aż 64 proc. chce w tym roku zwracać większą uwagę na tę kwestię. Badani tłumaczą to głównie obecną sytuacją gospodarczą i rosnącymi cenami produktów (66 proc.). W drugiej kolejności wymieniają swoją wiedzę konsumencką, w trzeciej świadomość negatywnego wpływu marnowania jedzenia na środowisko naturalne.

Uczestnicy badania, zapytani o sposoby na ograniczenie marnowania żywności, wymieniali między innymi: odpowiedni sposób przechowywania (57 proc.), unikanie nieprzemyślanych zakupów (49 proc.) i przygotowywanie listy zakupów (44 proc.). Znaczny odsetek respondentów wskazywał również na wybieranie produktów z długim terminem przydatności do spożycia (39 proc.). Do popularnych i znanych sposobów walki z marnowaniem jedzenia należą ponadto przerabianie, dzielenie się z rodziną i potrzebującymi, korzystanie ze specjalnych aplikacji jak Too Good To Go, która łączy użytkowników z miejscami, w których występuje nadwyżka żywności. W ten sposób pozwala uratować dobrą żywność przed wyrzuceniem do kosza.

Badanie przeprowadzono w marcu 2022 r. na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku powyżej 18. roku życia. Źródło: Piotr Skwirowski, Rzeczpospolita

święta   |  marnowanie   |  jedzenie   |  Ekologia i środowisko   |  żywność   |  kultura   |  konsumpcjonizm   |  konsumenci   |  zero waste   |  gospodarstwa domowe   |  Too Good To Go   |  raportowanie społeczne   | 







polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 06.06.2023

    Przerwij przerwę


  • 06.06.2023

    Pogrzeb w Katarze


  • 05.06.2023

    Jak Polacy (nie)dbają o środowisko


  • 05.06.2023

    Nie potrzebujemy kolejnych „bohaterów”


  • 02.06.2023

    Inicjatywa Tytoń 21 – mniej młodych ludzi uzależni się od palenia


  • 01.06.2023

    Drzewo Roku 2023 – rozpoczynamy głosowanie!


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek