logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wiedza - Literatura > Wielkie świąteczne marnowanie żywności. Co Polacy wyrzucają najczęściej?
19.04.2022
Tematy: Wiedza - Literatura, Polska, Ekologia i środowisko, Konsumpcjonizm i konsumenci, Kultura i sztuka, Raportowanie społeczne

Wielkie świąteczne marnowanie żywności. Co Polacy wyrzucają najczęściej?



Aż 38 proc. Polaków deklaruje, że w przeszłości wyrzuciło jedzenie po Świętach Wielkanocnych. Do kosza trafiały przede wszystkim sałatka jarzynowa, pieczywo, wędliny, a nawet baranki z cukru.

Wielkanoc kojarzy nam się przede wszystkim z obficie zastawionym stołem. Niestety, tradycyjna polska gościnność ma swoją ciemną stronę. Co roku w święta do koszów trafia dwa–trzy razy więcej jedzenia niż w innych miesiącach. Postawy Polaków w tym zakresie potwierdza badanie przeprowadzone przez Kantar Public dla Too Good To Go, w którym aż 54 proc. respondentów zadeklarowało, że przygotowuje większą ilość jedzenia, niż jest to konieczne na dwa dni świąt. W efekcie część ze świątecznych dań ląduje w koszu. Do wyrzucania jedzenia po świętach przyznało się 38 proc. badanych.

Wyrzucamy głównie sałatkę jarzynową (62 proc.), pieczywo (39 proc.), różnego rodzaju szynki, warzywa i owoce. Wysoko na liście znalazły się również wielkanocne symbole – jak jajka na twardo czy baranki z cukru (po 21 proc.).

Raport pokazuje, że jedzenie na święta samodzielnie przygotowuje 65 proc. z nas. Zdaniem autorów badania oznacza to, że mamy realny wpływ na ograniczenie marnowanego jedzenia w tym czasie. Na pytanie: „czy kiedykolwiek po Świętach Wielkanocnych zdarzyło się w Twoim domu wyrzucić jedzenie przygotowane z myślą po świętach?”, 49 proc. ankietowanych w wieku 30–39 lat oraz 48 proc. w wieku 18–29 lat udzieliło twierdzącej odpowiedzi. To pokazuje, że najmłodsi stanowią wysoki odsetek wśród marnujących, i wskazuje na konieczność edukacji jako istotnego narzędzia walki z marnowaniem żywności, i to nie tylko w tej grupie wiekowej – oceniają autorzy badania. Okazuje się również, że 12 proc. wszystkich ankietowanych nigdy nie przerabiało jedzenia świątecznego.

image by Shutterstock

Ponad połowa z nas przeznacza na święta od 300 zł wzwyż, przy czym większość deklaruje, że jest to kwota mieszcząca się w granicach 300–500 zł. Odczuwamy przy tym potrzebę niemarnowania żywności, ponieważ aż 64 proc. chce w tym roku zwracać większą uwagę na tę kwestię. Badani tłumaczą to głównie obecną sytuacją gospodarczą i rosnącymi cenami produktów (66 proc.). W drugiej kolejności wymieniają swoją wiedzę konsumencką, w trzeciej świadomość negatywnego wpływu marnowania jedzenia na środowisko naturalne.

Uczestnicy badania, zapytani o sposoby na ograniczenie marnowania żywności, wymieniali między innymi: odpowiedni sposób przechowywania (57 proc.), unikanie nieprzemyślanych zakupów (49 proc.) i przygotowywanie listy zakupów (44 proc.). Znaczny odsetek respondentów wskazywał również na wybieranie produktów z długim terminem przydatności do spożycia (39 proc.). Do popularnych i znanych sposobów walki z marnowaniem jedzenia należą ponadto przerabianie, dzielenie się z rodziną i potrzebującymi, korzystanie ze specjalnych aplikacji jak Too Good To Go, która łączy użytkowników z miejscami, w których występuje nadwyżka żywności. W ten sposób pozwala uratować dobrą żywność przed wyrzuceniem do kosza.

Badanie przeprowadzono w marcu 2022 r. na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku powyżej 18. roku życia. Źródło: Piotr Skwirowski, Rzeczpospolita

święta marnowanie jedzenie Ekologia i środowisko żywność kultura konsumpcjonizm konsumenci zero waste gospodarstwa domowe Too Good To Go raportowanie społeczne







06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 08.07.2025Kampanie

    Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie

  • 06.07.2025slider

    Młodzi ludzie najbardziej samotni

  • 30.06.2025Wydarzenia

    Wielki trening z mistrzami olimpijskimi dla dzieci

  • 29.06.2025Kampanie

    Prokop oddał głos… psu

  • 23.06.2025Kampanie

    Uzależnienie od ekranów w reklamie KitKat

  • 21.06.2025Wydarzenia

    Artyści dla transplantacji. Już 24 czerwca w Warszawie!

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek