Młode, atrakcyjne kobiety potykają się i spadają ze schodów. Sceny upadku pokazane są w zwolnionym tempie, co pozwala wyeksponować wszystkie szczegóły sytuacji: rozrywające się sznury pereł, szpilki zsuwające się ze stóp, paznokcie wbijające się w poręcz, spadające krople krwi. Kobiety uderzają z impetem o podłogę, doznając poważnych obrażeń: „Tausende von Frauen fallen jeden Tag die Treppe herunter. Glauben Sie das wirklich?” („Każdego dnia tysiące kobiet spada ze schodów. Możesz w to uwierzyć?”)
Kobiety doświadczające różnych form przemocy, zapytane o swoje obrażenia, często odpowiadają, że odniosły je na skutek upadku ze schodów. Wokół tej klasycznej wymówki ofiar przemocy został zrealizowany cały koncept spotu niemieckiej organizacji Bff: Frauen gegen Gewalt. Upadek ze schodów zyskuje tutaj rangę metafory przemocy w rodzinie, której ofiarą przynajmniej raz w życiu padła co trzecia kobieta w Niemczech. Agencja J&R z Frankfurtu nadała spotowi artystyczny, nieco malarski charakter, który potęguje przejmujący, uderzający w patetyczne tony, podkład muzyczny (skomponowany specjalnie na potrzeby kampanii). Spot walczył o nagrodę w tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Reklamy w Cannes w kategorii „Film”.
Twórcy postanowili nie pokazywać aktów przemocy wobec kobiet w sposób bezpośredni i zastosowali technikę umiejętnej sugestii. Można im jednak zarzucić, że przy jego realizacji przyjęli strategię estetyzacji przemocy, przez co wykreowana rzeczywistość jest skrajnie odrealniona. Widz koncentruje się na wizualnych własnościach spotu, a przyjęta w nim konwencja buduje dystans do świata stworzonego przy pomocy programów komputerowych. Ponadto aktorki zaangażowane do jego realizacji swym wyglądem i strojem odbiegają od obrazu „zwykłej kobiety”, co sprawia, że trudno się z nimi identyfikować.
Organizacja Bff: Frauen gegen Gewalt powstała w 2004 roku w wyniku połączenia dwóch stowarzyszeń zajmujących się pomocą kobietom doświadczającym przemocy fizycznej, psychicznej bądź seksualnej. Zrzesza 130 organizacji pozarządowych, starająca się poprawić sytuację maltretowanych kobiet w Niemczech. Organizuje kampanie edukacyjne i informacyjne. Prowadzi centra pomocy i wsparcia oraz telefony zaufania dla ofiar. Ponadto próbuje wpływać na organy władzy ustawodawczej oraz sądowniczej w kwestii ochrony praw kobiet i karania sprawców przemocy domowej.
D.Wilk
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka
-
31.10.2024
Poszły z dymem