logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Akcje > To nasza odpowiedź na smog – problem społeczny tu i teraz
21.01.2019
Tematy: Akcje, Odpowiedzialny biznes / CSR, Kampanie, Polska, Kraje, Ekologia i środowisko, Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia

To nasza odpowiedź na smog – problem społeczny tu i teraz



„Smog…szkodzi tylko dzieciom i kobietom w ciąży; …występuje tylko wtedy, kiedy jest zła pogoda; …jest tylko w zimie.” To tylko niektóre z mitów na temat tego zjawiska – tak wynika z ogólnopolskiego badania „Smog – prawdy i mity wśród Polaków” przeprowadzonego na zlecenie eurobanku przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia. Eurobank zainicjował kampanię #BezSmogu już w 2017 roku. „To nasza odpowiedź na smog – problem społeczny, który dotyczy każdego z nas i z którym trzeba się zmierzyć tu i teraz”.

Zanieczyszczone powietrze w Polsce od lat jest dużym problemem. Walka ze smogiem stała się jednym z ważniejszych wyzwań, jakie stoi przed naszym społeczeństwem. Jednak czy wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jakie konsekwencje dla środowiska i naszego organizmu ma smog? Czy wiemy, co jest prawdą, a co mitem, a w efekcie – jak skutecznie chronić się przed szkodliwym wpływem smogu?

Polacy zostali zapytani o to, jakie skutki niesie ze sobą smog. Są zgodni co do tego, że smog jest niebezpieczny dla zdrowia i życia – takiej odpowiedzi udzieliło 97% Polaków. Jednocześnie 98% osób uważa, że oddychanie zanieczyszczonym powietrzem może powodować różnego rodzaju choroby. 96% badanych wie także, że smog powoduje zanieczyszczenie środowiska naturalnego. Badanie pokazało jednak, że w społeczeństwie funkcjonuje wiele mitów na temat smogu. I tak na przykład prawie 1/4 ankietowanych (23%) uważa, że ze zjawiskiem smogu spotykamy się tylko w dużych miastach. Co ciekawe – w większości uważają tak osoby mieszkające właśnie w nich. I choć rzeczywiście jest tam najwyższe stężenie szkodliwych pyłów, to jest to twierdzenie nieprawdziwe.

– Błędne jest założenie, że smog występuje tylko w dużych aglomeracjach. Z tym problemem stykają się mieszkańcy zarówno dużych miast, jak i mniejszych miejscowości. Ważnym elementem walki ze smogiem jest poszerzanie ogólnopolskiej sieci czujników powietrza. Dlatego w ramach kampanii #BezSmogu włączyliśmy się w to działanie i zamontowaliśmy już 100 czujników smogu w naszych placówkach – także w małych miejscowościach. Chcemy, aby dostęp do bieżących pomiarów mieli wszyscy, gdyż dzięki świadomości zagrożenia możemy zabezpieczyć się przed jego skutkami. – mówi Magdalena Suchanek, Dyrektor Zarządzający, Euro Bank S.A.

Jednocześnie połowa Polaków uważa, że smog jest naturalnym elementem życia w dużym mieście. Takie dane pokazują, że Polacy już trochę przywykli do tego, że mieszkając w większym mieście mają do czynienia ze smogiem. Najczęściej uważają tak mieszkańcy województwa podlaskiego (57%) i lubuskiego (56%). Co ciekawe – w województwie małopolskim, które od lat jest na mapie miejsc o najwyższym zanieczyszczeniu powietrza, tylko 45% badanych jest tego zdania.

Kolejnym nieprawdziwym przekonaniem, na które wskazywała 1/4 badanych jest opinia, że smog i oddychanie zanieczyszczonym powietrzem są niebezpieczne tylko dla dzieci, osób starszych i kobiet w ciąży. Faktem jest, że dzieci są bardziej narażone na negatywne skutki smogu, gdyż częściej biorą oddech niż dorośli i tym samym przyjmują do organizmu więcej szkodliwych substancji. Jednak musimy pamiętać, że smog szkodzi każdemu z nas. Jak alarmuje Europejska Agencja Środowiska – co roku w Polsce umiera z tego powodu 47 tys. osób. Dlatego lekarze zalecają, aby w dni, kiedy stężenie pyłów jest wysokie ograniczyć wychodzenie z domu i przebywanie na powietrzu.

Samochody winne?

Wyniki badania pokazują także, że Polacy nie są zgodni co do tego, czy duży ruch samochodowy jest główną przyczyną występowania smogu. 42% badanych uważa, że tak. Co ciekawe, częściej taką opinię mają kobiety (46%) niż mężczyźni (38%). Jednak w tym przypadku temat jest bardziej złożony. Według badań, w Polsce za największą emisję szkodliwych substancji odpowiedzialne są stare piece grzewcze i palenie nieodpowiednimi materiałami. Jednak w dużych miastach, gdzie palenie w piecach nie jest tak powszechne, za emisję szkodliwych pyłów odpowiedzialny jest głównie transport. Jak pokazały badania Najwyższej Izby Kontroli[2] jedną z głównych przyczyn zanieczyszczonego powietrza jest emisja toksycznych cząsteczek, która odpowiada w największych miastach za 60% zanieczyszczeń. Szczególny wpływ mają spaliny z silników diesla oraz nieprawidłowo zamontowane filtry cząsteczek stałych w samochodach.

Eurobank zainicjował kampanię #BezSmogu w 2017 roku. To nasza odpowiedź na smog – problem społeczny, który dotyczy każdego z nas i z którym trzeba się zmierzyć tu i teraz.

Kampania #BezSmogu jest jednym z kluczowych elementów działań CSR eurobanku. Jej celem jest szerzenie wiedzy na temat smogu i zwiększenie świadomości Polaków na temat zagrożeń wynikających z oddychania zanieczyszczonym powietrzem. W ciągu dwóch edycji kampanii zrealizowanych w 2017 i 2018 roku, eurobank przyłączył się do tworzenia i poszerzenia ogólnopolskiej sieci czujników jakości powietrza. We współpracy z firmą Airly zamontowanych zostało 100 czujników w placówkach eurobanku w całej Polsce. Sensory mierzą poziom stężenia pyłów zawieszonych PM1, PM2.5 oraz PM10, temperaturę powietrza, ciśnienie atmosferyczne oraz wilgotność powietrza. Odczyty z czujników dostępne są na stronie https://airly.eu/map/pl/ oraz w aplikacji Airly dostępnej na system Android oraz iOS. Pełna lista miast, w których zamontowane zostały czujniki w ramach 1. i 2. edycji kampanii #BezSmogu  znajduje się na stronie internetowej kampanii.

Więcej informacji na temat kampanii:

https://eurobank.pl/o-banku/bez-smogu/

Euro Bank S.A. (eurobank) to detaliczny bank „na co dzień” z szeroką ofertą produktów dla klientów indywidualnych.

Opublikowany przez eurobank Piątek, 9 marca 2018

CSR smog Eurobank Ekologia i środowisko #BezSmogu Euro Bank S.A.


Nazwa kampanii:
Bez smogu
Nadawca:
Eurobank
Media:
internet
Wykonawca:
Eurobank
Adresaci:
ogół społeczeństwa
Hasło kampani:
#Bez Smogu





06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 14.07.2025Kampanie

    To zdjęcie wciąż się ładuje. Poruszająca kampania o Alzheimerze

  • 12.07.2025Kreacje / printy

    Kwiaty

  • 10.07.2025Kreacje / printy

    Nie ma powodu do świętowania

  • 09.07.2025slider

    Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1

  • 08.07.2025Kampanie

    Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie

  • 06.07.2025slider

    Młodzi ludzie najbardziej samotni

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek