Grupa niemieckim katolików od 7 lat sprzeciwia się wykorzystywaniu postaci biskupa Miry (dzisiejsza Turcja) żyjącego na przełomie III-IV wieku, czyli świętego Mikołaja. W okresie świąt Bożego Narodzenia święty Mikołaj pojawia się na ulicach, w sklepach, w reklamach i namawia do kupowania. W okresie świątecznym i noworocznym działacze organizacji Bonifatiuswerk rozprowadzają znaczki zakazu z przekreślonym wizerunkiem współczesnego Mikołaja i przypominają historię prawdziwego św. Mikołaja.
"Fałszywy święty Mikołaj z supermarketu i z reklam napojów gazowanych musi odejść!" – apelują. Zachęcają do czytania dzieciom opowieści o prawdziwym biskupie. Można je znaleźć na specjalnej stronie internetowej "Strefy wolnej od świętego Mikołaja" (dostępna tylko w języku niemieckim).
Celem kampanii jest walka z komercjalizacją świąt Bożego Narodzenia i przypomnienie o ich duchowym wymiarze.
W tym roku jej przesłanie zyskało szczególne znaczenie. Zdaniem koordynatora akcji Christopha Schommera w wyniku kryzysu finansowego i gospodarczego ludzie są bardziej skłonni do refleksji na temat pieniędzy oraz konsumpcji. – Nie chcemy nikomu odbierać świętego Mikołaja, ale uświadomić ludziom, kim on naprawdę był – powiedział Schommer. -Szerzył takie wartości, jak solidarność, miłość bliźniego i dzielenie się tym, co się ma. A obecnie wizerunek tej postaci sprowadza się do symbolu społeczeństwa konsumpcyjnego i niczego więcej.
Wprawdzie trudno ocenić skuteczność tej kampanii, jednak nawet jedną osobę, zbawioną od konsumpcyjnego traktowania Świąt można uznać za sukces.
M. Durda
zobacz także
-
19.05.2025Kampanie
Ojcowie do książek! Ruszyła kampania #TataTeżCzyta
-
12.05.2025Kampanie
Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej
-
08.05.2025Kreacje / printy
Za każdym motocyklistą…
-
08.05.2025Kampanie
„Pomyśl przed” – kampania o bezpieczeństwie na drodze
-
04.05.2025Kampanie
Robert Lewandowski o wykluczeniu
-
25.04.2025Kreacje / printy
„Ghiblification” — tym razem jako sygnał ostrzegawczy