Przymocowane do czarno-białych reklam, na tylnych okładkach czasopism, sznurówki, sygnalizowały w grudniowych wydaniach pism w USA problem choroby stwardnienia zanikowego bocznego.
Jest to nieuleczalna, postępująca choroba neurodegeneracyjna, która prowadzi do wybiórczego uszkodzenia obwodowego (dolnego) i ośrodkowego (górnego) neuronu ruchowego.
Chorobę rozpoznano w XIX wieku. Powszechna w użyciu nazwa choroby – choroba Lou Gehriga – upamiętnia słynnego amerykańskiego bejsbolistę Henry’ego Louisa (Lou) Gehriga, który zmarł na ALS w 1941 roku. To właśnie o nim opowiada tekst umieszczony na reklamie – o wielkim ponadprzeciętnie sprawnym sportowcu, który pod koniec swojego życia nie był w stanie nawet zawiązać sznurowadeł.
Pierwszymi objawami ALS są zaniki mięśniowe dotyczące mięśni krótkich rąk i spastyczny niedowład kończyn dolnych, później pojawiają się zaniki kolejnych grup mięśniowych z charakterystycznymi drżeniami pęczkowymi oraz progresją objawów spastycznych. Dochodzi do powolnego, ale systematycznego, pogarszania się sprawności ruchowej, a w późniejszych etapach do całkowitego paraliżu i ostatecznie śmierci poprzez zatrzymanie pracy mięśni oddechowych.
Ogólnie przyjmuje się, że ALS prowadzi do śmierci w przeciągu 3-5 lat. Kampania "Laces" (Sznurowadła) organizacji ALS Association, zrealizowana przez agencję BBDO New York, ma na celu zebranie funduszy na badania nad chorobę i wynalezienie leku na nią.
* – choroba Charcota, choroba Lou Gehriga, choroba neuronu ruchowego, łac. sclerosis lateralis amyotrophica, ang. amyotrophic lateral sclerosis, ALS
Tego samego problemu dotyczyła kampania "Head and Shoulders" organizacji ALS Society of Canada.
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
25.09.2023
Jedyny słuszny kandydat
-
21.09.2023
Gdzie jest sęp?
-
20.09.2023
Zanim to się stanie
-
19.09.2023
Dach nad głową
-
19.09.2023
Paszport do przyszłości
-
18.09.2023
Źrenice