logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Studenci Politechniki Warszawskiej skonstruowali bolid dla niepełnosprawnego chłopca
25.11.2019
Tematy: Wydarzenia, Odpowiedzialny biznes / CSR, Polska, Ekologia i środowisko, Inne, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji / 1%, Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia, Walka z wykluczeniem społecznym

Studenci Politechniki Warszawskiej skonstruowali bolid dla niepełnosprawnego chłopca



Podczas Global e-Mobility Forum w Warszawie odbyła się niezwykła premiera: studenci Politechniki Warszawskiej oficjalnie zaprezentowali elektryczny bolid wyścigowy, który skonstruowali dla niepełnosprawnego 10-latka. Projekt wsparła finansowo i merytorycznie firma ABB.

10-letni Maksymilian Młodawski uwielbia wyścigi samochodowe. Chłopiec na co dzień porusza się na elektrycznym wózku inwalidzkim, ponieważ cierpi na dystrofię mięśniową. Drzemie w nim jednak wielki duch rywalizacji. Teraz, dzięki studentom Politechniki Warszawskiej, może jeździć pojazdem elektrycznym w pełni dostosowanym do jego potrzeb i spełniać swoje marzenia. Nowy pojazd o nazwie eMaksPower ma mu pomóc rozwijać pasję – i pokonać kolejną barierę.

Wszystko zaczęło się przypadkiem. Maks i jego tata, Michał Młodawski, wybrali się na piknik naukowy na Stadionie Narodowym i odwiedzili stoisko, na którym studenci Politechniki prezentowali elektryczny gokart. Studenci zaproponowali, że mogliby opracować bolid dostosowany do możliwości ruchowych Maksa. I rzeczywiście, udało się – uśmiecha się Michał Młodawski. Bolid waży 110 kilogramów, czyli około 10 razy mniej niż mały samochód elektryczny, ma twarde zawieszenie i aerodynamiczny kształt na wzór bolidów z lat 60. ubiegłego wieku. Hamowanie, przyspieszenie (maksymalnie do 80 km/h), czy skręt to jeden ruch nadgarstkiem, ponieważ sterowanie odbywa się wyłącznie za pomocą joysticka – nogi kierowcy nie muszą więc uczestniczyć w prowadzeniu pojazdu.

Dużym wyzwaniem było dostosowanie sterowania pojazdem do zakresu ruchów Maksa, który może poruszać nadgarstkiem – mówi Łukasz Krawczuk vel Walczuk z Politechniki Warszawskiej, kierownik projektu. – Musieliśmy tak zaprojektować pojazd, aby sygnałem wyjściowym od użytkownika był tylko i wyłącznie joystick, który integruje aż trzy układy: napędowy, kierowniczy i hamulcowy. W pracę nad projektem zaangażowały się aż cztery koła naukowe działające na PW: Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów, ADek Koło Naukowe, Koło Naukowe Robotyków oraz Międzywydziałowe Koło Naukowe SmartCity. Studenci zrzeszeni w tych organizacjach są laureatami prestiżowych, międzynarodowych nagród z dziedziny aerodynamiki, elektromobilności czy robotyki.

Młodzi konstruktorzy mogli liczyć na zaplecze techniczne w postaci nowoczesnego, uczelnianego laboratorium oraz na wsparcie wykładowców. W projekt szczególnie zaangażował się dr inż. hab. Piotr Biczel, który dzielił się swoją wiedzą z dziedziny baterii, ładowania, układów napędowych czy systemów bezpieczeństwa. Pewnym wyzwaniem były finanse. Z pomocą przyszła firma ABB, która podczas gali otwarcia Global e-Mobility Forum otrzymała wyróżnienie – nagrodę w kategorii Global e-Mobility Leader za ugruntowaną, silną pozycję w obszarze technologii i sprzedaży stacji do ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki takim projektom jak eMaksPower elektromobilność nabiera zupełnie nowego wymiaru, ponieważ pozwala przełamywać bariery mobilności i integrować osoby z niepełnosprawnościami. Przede wszystkim jednak, jak się okazuje, pozwala spełniać marzenia – mówi Katarzyna Sobótka-Demianowska, odpowiedzialna za biznes e-mobility w ABB w Polsce. Oprócz  środków finansowych mogliśmy liczyć na wsparcie merytoryczne ABB. Konsultowaliśmy na przykład możliwość takiego zintegrowania podzespołów, aby mogły w przyszłości współgrać z naścienną ładowarką ABB Wallbox – dodaje Łukasz Krawczuk vel Walczuk.

ABB w Polsce od lat rozwija technologię szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. W ramach Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB w Krakowie opracowano m.in. stacje do ładowania dla zajezdni autobusowych, z których korzystają mieszkańcy Hamburga. Dodatkowo w tym roku naukowcy ABB z Krakowa przeprowadzili pilotażowe testy ładowarki w systemie Panto Up dla autobusów z pantografem zainstalowanym na dachu. W Polsce rozwijane jest także oprogramowanie na potrzeby stacji do ładowania, które ABB oferuje na całym świecie.

Swoją technologię rozwijają również studenci. Teraz będą pracować nad rozwiązaniem, który pozwoli tacie Maksa w nagłych przypadkach przejąć kontrolę nad bolidem i sterować nim zdalnie.

CSR dzieci zdrowie niepełnosprawni niepełnosprawność Ekologia i środowisko walka z wykluczeniem społecznym ABB Politechnika Warszawska studenci bolid bolid elektryczny


Nazwa wydarzenia:
Skonstruowanie elektrycznego bolidu wyścigowego dla niepełnosprawnego 10-letniego chłopca
Tematy:
Odpowiedzialny biznes / CSR, Ekologia i środowisko, Inne, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji / 1%, Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia, Walka z wykluczeniem społecznym
Kraje:
Polska
Nadawca:
Politechnika Warszawska; ABB





03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 12.05.2025Kampanie

    Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej

  • 10.05.2025slider

    Trójka o kobietach w kosmosie

  • 08.05.2025Kreacje / printy

    Za każdym motocyklistą…

  • 08.05.2025Kampanie

    „Pomyśl przed” – kampania o bezpieczeństwie na drodze

  • 07.05.2025slider

    Imperium zbudowane na odpadach

  • 06.05.2025slider

    LEGO Braille Bricks po polsku

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek