Jak to w starym kinie – banalna sytuacja, powolne tempo, wyrazista mimika aktorów, kontrast czerni i bieli, analogia przeszłości i teraźniejszości. Co 3 dni we Francji umiera kobieta z powodu pobicia przez swojego partnera. Amnesty International latem 2008 roku prowadziło kampanię poświęconą tej tematyce. Celem akcji było zwrócenie uwagi społeczeństwa i rządu na problem przemocy domowej – na jej skalę i dramatyczne skutki.
W ramach kampanii powstał 2,5 minutowy spot utrzymany w konwencji starych niemych filmów, w reżyserii Oliviera Dahana, w którym zagrali znani francuscy aktorzy: Clothilde Courau, Didier Bourdon i Claude Perron. Czarno-biała estetyka i charakterystyczne tempo stwarza celowo mylne tylko pozory odległości w czasie i nierealności oglądanego wydarzenia.
Pomysł polega tu na przełamaniu schematu, stereotypu niemego filmu i tym samym podejścia do przemocy. To, co charakterystyczne dla przemocy domowej to milczenie – zarówno ofiar jak i świadków. W filmie mężczyzna znęcająca się nad żoną, a pod oknem ich domu zbierają się uradowani gapie. Dopiero w momencie ostatecznym, w chwili kulminacyjnej dla zbrodni, jedna z kobiet zaczyna krzyczeć. „Nie milczmy w obliczu przemocy małżeńskiej. We Francji, na skutek przemocy małżeńskiej, co 3 dni umiera 1 kobieta.” Kampania uświadamia istnienie społecznej współodpowiedzialności świadków przemocy małżeńskiej.
Film został nagrodzony tytułem „Campagne Citoyenne 2009” (Kampania Obywatelska 2009) w kategorii „Associations Caritatives et ONG” (Organizacje Charytatywne i Pozarządowe).
M. Kryńska
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
20.07.2024
Prawdziwi ludzie
-
15.07.2024
Morze cierpienia
-
11.07.2024
What is family
-
10.07.2024
Potwór basenowy
-
05.07.2024
Najgorszy dzień życia
-
03.07.2024
Pies jak z reklamy