Jak to w starym kinie – banalna sytuacja, powolne tempo, wyrazista mimika aktorów, kontrast czerni i bieli, analogia przeszłości i teraźniejszości. Co 3 dni we Francji umiera kobieta z powodu pobicia przez swojego partnera. Amnesty International latem 2008 roku prowadziło kampanię poświęconą tej tematyce. Celem akcji było zwrócenie uwagi społeczeństwa i rządu na problem przemocy domowej – na jej skalę i dramatyczne skutki.
W ramach kampanii powstał 2,5 minutowy spot utrzymany w konwencji starych niemych filmów, w reżyserii Oliviera Dahana, w którym zagrali znani francuscy aktorzy: Clothilde Courau, Didier Bourdon i Claude Perron. Czarno-biała estetyka i charakterystyczne tempo stwarza celowo mylne tylko pozory odległości w czasie i nierealności oglądanego wydarzenia.
Pomysł polega tu na przełamaniu schematu, stereotypu niemego filmu i tym samym podejścia do przemocy. To, co charakterystyczne dla przemocy domowej to milczenie – zarówno ofiar jak i świadków. W filmie mężczyzna znęcająca się nad żoną, a pod oknem ich domu zbierają się uradowani gapie. Dopiero w momencie ostatecznym, w chwili kulminacyjnej dla zbrodni, jedna z kobiet zaczyna krzyczeć. „Nie milczmy w obliczu przemocy małżeńskiej. We Francji, na skutek przemocy małżeńskiej, co 3 dni umiera 1 kobieta.” Kampania uświadamia istnienie społecznej współodpowiedzialności świadków przemocy małżeńskiej.
Film został nagrodzony tytułem „Campagne Citoyenne 2009” (Kampania Obywatelska 2009) w kategorii „Associations Caritatives et ONG” (Organizacje Charytatywne i Pozarządowe).
M. Kryńska
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.01.2025
Nie do zastąpienia
-
14.01.2025
Między bajki włożyć
-
13.01.2025
Literówka
-
10.01.2025
Gnicie mózgu
-
10.01.2025
Zły Mikołaj
-
08.01.2025
Zastąpione przez plastik