Jak to w starym kinie – banalna sytuacja, powolne tempo, wyrazista mimika aktorów, kontrast czerni i bieli, analogia przeszłości i teraźniejszości. Co 3 dni we Francji umiera kobieta z powodu pobicia przez swojego partnera. Amnesty International latem 2008 roku prowadziło kampanię poświęconą tej tematyce. Celem akcji było zwrócenie uwagi społeczeństwa i rządu na problem przemocy domowej – na jej skalę i dramatyczne skutki.
W ramach kampanii powstał 2,5 minutowy spot utrzymany w konwencji starych niemych filmów, w reżyserii Oliviera Dahana, w którym zagrali znani francuscy aktorzy: Clothilde Courau, Didier Bourdon i Claude Perron. Czarno-biała estetyka i charakterystyczne tempo stwarza celowo mylne tylko pozory odległości w czasie i nierealności oglądanego wydarzenia.
Pomysł polega tu na przełamaniu schematu, stereotypu niemego filmu i tym samym podejścia do przemocy. To, co charakterystyczne dla przemocy domowej to milczenie – zarówno ofiar jak i świadków. W filmie mężczyzna znęcająca się nad żoną, a pod oknem ich domu zbierają się uradowani gapie. Dopiero w momencie ostatecznym, w chwili kulminacyjnej dla zbrodni, jedna z kobiet zaczyna krzyczeć. „Nie milczmy w obliczu przemocy małżeńskiej. We Francji, na skutek przemocy małżeńskiej, co 3 dni umiera 1 kobieta.” Kampania uświadamia istnienie społecznej współodpowiedzialności świadków przemocy małżeńskiej.
Film został nagrodzony tytułem „Campagne Citoyenne 2009” (Kampania Obywatelska 2009) w kategorii „Associations Caritatives et ONG” (Organizacje Charytatywne i Pozarządowe).
M. Kryńska
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
26.07.2022
Kampania Poland Soul Travel promuje slow turystykę wśród Austriaków i Szwajcarów
-
21.07.2022
Krwawe diamenty
-
20.07.2022
Bądź bezpieczny przy pracy
-
19.07.2022
Nie jesteśmy twoim śmietnikiem
-
14.07.2022
Wojna nie robi sobie wakacji
-
14.07.2022
Blisko 100 tys. widzów na bezpłatnych seansach dla dzieci w języku ukraińskim