logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Kampanie > Srebrny Odcień Depresji, czyli o seniorach w Światowy Dzień Walki z Depresją
22.02.2021
Tematy: Kampanie, Polska, Komunikacja w rodzinie, Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia, Organizacje pozarządowe / NGO

Srebrny Odcień Depresji, czyli o seniorach w Światowy Dzień Walki z Depresją



23 lutego przypada Światowy Dzień Walki z Depresją, chorobą na którą cierpi 350 mln ludzi na świecie. „Srebrny Odcień Depresji”, czyli depresja osób starszych, ma inne oblicze niż depresja u osób w młodszym wieku. Fundacja ITAKA powraca z tematem depresji seniorów i rusza z drugą odsłoną kampanii społecznej na ten temat.

W mediach pojawia się mnóstwo informacji o tym, w jaki sposób pandemia COVID-19 wpływa na psychikę młodych ludzi i społeczeństwa ogólnie. Równie dużo informacji pojawia się na temat tego, że koronawirus najgroźniejszy jest dla seniorów. Wiemy, że musimy ich chronić, dbać o to, aby nie mieli kontaktu z osobami zarażonymi. W obawie o ich zdrowie izolujemy naszych rodziców, dziadków, nie odwiedzamy ich, nie wpadamy z wizytą, święta spędzamy oddzielnie. W Dzień Babci i Dziadka składamy życzenia jedynie przez telefon. Najtragiczniejsze, że nie wynika to z naszego lenistwa, tylko z konieczności.

Niezależnie od pandemii, depresja osób starszych stanowi poważny problem społeczny. Według wyników najnowszych badań PolSenior2, które przeprowadzono na grupie sześciu tysięcy osób, pomiędzy 60 a 106 rokiem życia, u 26% badanych występują objawy depresji. Oznacza to, że co czwarty senior mierzy się z zaburzeniami nastroju. Brak wsparcia ze strony bliskich, izolacja, bagatelizowanie objawów, a także brak psychoedukacji w zakresie zdrowia psychicznego, niejednokrotnie uniemożliwiają uzyskanie pomocy specjalisty, a warto pamiętać, że nieleczona depresja stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia. W 2017 roku ilość zamachów samobójczych w tej grupie wiekowej wynosiła 1277. W 2019 było ich już 1491. Jak podają specjaliści, seniorzy są w tym działaniu niezwykle zdeterminowani, a przez to, niestety, skuteczni – ich celem jest odebranie sobie życia, a nie chęć zwrócenia czyjejś uwagi.

Celem akcji „Srebrny Odcień Depresji” jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na trudną sytuację seniorów w czasie pandemii. Organizatorem kampanii jest Fundacja ITAKA, a partnerem Fundacja Twarze Depresji, która od lat zajmuje się profilaktyką depresji i jest wydawcą magazynu „Twarze depresji”.

Seniorzy byli i wciąż są w grupie szczególnego ryzyka zachorowania na depresję – mówi Anna Morawska-Borowiec, prezes Fundacji Twarze Depresji. – Liczne choroby, z którymi zmagają się seniorzy, takie jak cukrzyca, problemy z tarczycą, przewlekłe dolegliwości bólowe, istotnie wpływają na obniżenie nastroju. Do tego chodzi problem samotności, izolacji w czasie pandemii, lęk przed zakażeniem koronawirusem i przed śmiercią z powodu powikłań wywołanych przez COVID-19. To przyczynia się do znaczącego wzrostu zachorowań na depresję w tej grupie wiekowej.

Fundacja ITAKA od 20 lat prowadzi Antydepresyjny Telefon Zaufania – dla osób chorujących na depresję i ich bliskich. Pod numerem (+48 22) 484 88 01, od poniedziałku do piątku, dyżurują psycholodzy, dostępny jest także psychiatra.

23 lutego Antydepresyjny Telefon Zaufania świadczy całodzienną pomoc psychologiczno-psychiatryczną:

09.00 – 16.00 dyżur psychologa
16.00 – 21.00 dyżur psychiatry

Materiały informacyjne w postaci folderu, ulotki i plakatu zostały przygotowane przez specjalistów pracujących przy Antydepresyjnym Telefonie Zaufania Fundacji ITAKA. Można je pobrać ze strony: https://stopdepresji.pl/prasa/

Akcja „Srebrny Odcień Depresji” to część kampanii „STOP DEPRESJI”, prowadzonej od 20 lat przez Fundację ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Więcej informacji na stronie: stopdepresji.pl

NGO zdrowie seniorzy depresja Komunikacja w rodzinie Fundacja Itaka telefon zaufania Fundacja Twarze Depresji Srebrny Odcień Depresji STOP DEPRESJI pomoc psychologiczna


Nazwa kampanii:
Srebrny Odcień Depresji, akcja w ramach kampanii STOP DEPRESJI
Czas:
2021.2.23
Nadawca:
Fundacja ITAKA, Fundacja Twarze Depresji
Media:
telefon zaufania, ulotka, folder
Adresaci:
ogół społeczeństwa





06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 09.07.2025slider

    Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1

  • 08.07.2025Kampanie

    Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie

  • 06.07.2025slider

    Młodzi ludzie najbardziej samotni

  • 30.06.2025Wydarzenia

    Wielki trening z mistrzami olimpijskimi dla dzieci

  • 29.06.2025Kampanie

    Prokop oddał głos… psu

  • 23.06.2025Kampanie

    Uzależnienie od ekranów w reklamie KitKat

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek