Ludzie, którzy są smutni lub skoncentrowani na swoich problemach, wydają w sklepach więcej pieniędzy niż osoby w dobrym lub neutralnym nastroju. Wyniki badań zostaną opublikowane w czerwcowym wydaniu pisma „Psychological Science”.
Jak mówi współautorka pracy, Jennifer Lerner z Harvard University, wydawanie pieniędzy jest prawdopodobnie sposobem na poprawienie poczucia własnej wartości.
W jednym z eksperymentów badani oglądali fragmenty filmów. Części osób pokazano smutne sceny z filmu „Mistrz” w reżyserii Roda Lurie, w którym reporter sportowy odnajduje żyjącego w nędzy legendarnego mistrza boksu. Innym badanym kazano oglądać fragmenty neutralnego emocjonalnie filmu przyrodniczego z National Geographic, ilustrującego życie rafy koralowej
Po seansie uczestnicy kupowali towary codziennego użytku. Okazało się, że ci, którzy oglądali fragmenty smutnego filmu, gotowi byli zapłacić nawet o 300 procent więcej za takie produkty, jak na przykład butelka wody mineralnej. Kiedy badani byli świadomi istnienia takiej zależności, wówczas przestawała ona działać.
Zdaniem naukowców podobne mechanizmy mogą dotyczyć nie tylko zakupów, ale także takich zachowań, jak gra na giełdzie czy angażowanie się w ryzykowne relacje międzyludzkie. Wszędzie tam nawet krótkotrwałe negatywne stany emocjonalne mogą wpływać na podejmowane przez nas decyzje.
Zdaniem Lerner, mechanizm ten można odnieść nie tylko do jednostek, ale również do większych grup.
– Jeśli w jakiejś społeczności dojdzie do tragicznego zdarzenia, na przykład wypadku szkolnego autobusu, ludzie w tej społeczności skłaniać się będą do podobnego typu zachowań. Załóżmy, że ktoś zechce sprzedać dom. Zaoferuje niższą cenę niż wynosi jego rzeczywista wartość. Z kolei jeśli zechce kupić dom, wyda na kupno więcej pieniędzy, niż dom jest wart – mówi badaczka.
Ważne jest, żeby zrozumieć, w jaki sposób emocje i decyzje ekonomiczne wpływają na siebie nawzajem – dodaje.
PAP, www.naukawpolsce.pap.pl
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS