logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Kreacje / printy
   ──────  23.10.2009

Śmieci wracają



Rok temu wzrok niemal wszystkich Europejczyków skierowany był na Włochy. Z niedowierzaniem obserwowano wtedy zmagania Neapolitańczyków w walce z gromadzącymi się śmieciami. W liczącym 40 tys. mieszkańców San Giorgio a Cremano, w ciągu czterech tygodni na 5 km kwadratowych zalegało 450 tys. ton śmieci. Podobnie było w innych miastach Kampanii. Zwrot „emergenza rifiuti”, czyli kryzys śmieciowy wszedł do języka na stałe.

Kolejnym kryzysom stara się przeciwdziałać największa włoska organizacja proekologiczna Legambiente. Latem zaprezentowała ona reklamy przedstawiające mężczyznę zamiatającego śmieci pod chodnik, niczym pod dywan, i kobietę próbującą schować je pod trawnikiem w parku. Zaś miesiąc temu, w ramach kampanii „Yo-yo”, opublikowana została seria fotografii opatrzonych hasłem: „Everything you throw away, comes back” (Wszystko, co wyrzucasz, wraca). Kampanie przygotowała mediolańska agencja Forchets.

Kreacje nawiązują do znanej w fizyce, ale i w życiu społecznym zasady: każdej akcji towarzyszy reakcja. Zgnieciona puszka z przywiązanym do niej sznurkiem wygląda jak yo-yo, z kolei do paletki ping-pongowej zamiast piłeczki doczepiono torebkę z odpadami. Stary wieszak natomiast uległ deformacji i przypomina bumerang. Wszystko, co zostało wyrzucone i potraktowane jako śmieci wcześniej czy później wróci do swoich właścicieli, bądź nagle, tak jak w Neapolu, wyjdzie na wierzch.

Kreacja wykorzystuje motyw sprzężenia zwrotnego. Na jego bazie powstało niemało reklam poświęconych kwestiom ekologii. Włoska kampania może kojarzyć się z wcześniejszymi kreacjami francuskiego Greenpeace przedstawiającymi bumerangi z napisami świadczącymi o ludzkiej ignorancji i lekkomyślności.

Przykład Neapolu dowodzi jak bardzo przesłanie kampanii Legambiente jest prawdziwe. Trzeba pamiętać, że każda wyrzucona rzecz wraca, często ze zwielokrotnioną siłą. Łatwo sobie wyobrazić jaką reakcję Wezuwiusza mogłoby wywołać zaśmiecanie jego krateru. W zeszłym roku alpiniści wydobyli z niego m.in. wraki sześciu samochodów osobowych i pięciu ciężarówek…
P.Sienkiewicz


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 06.06.2023

    Przerwij przerwę


  • 06.06.2023

    Pogrzeb w Katarze


  • 05.06.2023

    Nie potrzebujemy kolejnych „bohaterów”


  • 30.05.2023

    Stare zwierzęta hodowlane


  • 29.05.2023

    Żywy font, by przeciwdziałać wymieraniu zwierząt


  • 25.05.2023

    Dog save the King!


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek