Kobiety ukrywają problem alkoholowy zdecydowanie częściej niż mężczyźni. Społeczne przyzwolenie na picie kobiet jest mniejsze, „matkom przecież nie wypada”, a na kacu nikt nie wygląda atrakcyjnie. Jednak, to do młodych, pięknych i coraz bardziej pijanych Polek adresowany jest przekaz kampanii „Alkohol kobiety traktuje gorzej”.
Czy seksistowskie wykorzystanie stereotypów w kampanii, to dobry sposób dotarcia do celu i ochrona kobiet?
Wypowiedzi udziela Witold Koroblewski:
Problem poruszany przez kampanię „Pozwolisz mu na to?” jest bardzo ważny, jednak sama kampania budzi we mnie poważne wątpliwości. Spójrzmy na tytuły filmów: seksistowska świnia to, seksistowska świnia tamto.
Z jednej strony to bezrefleksyjne podpieranie się innym ważnym problemem społecznym, z drugiej – poprzez wykorzystanie wyłącznie postaci mężczyzny jako uosobienia alkoholu jest powielaniem szkodliwych stereotypów faceta-agresora i samo w sobie jest seksistowskie. Wyobraźmy sobie bowiem tę kampanię… z odwróconymi rolami. Mężczyzna jako ofiara i kobieta jako agresorka, nazwijmy ją „Wódką”. FIlmiki natomiast, zamiast „seksistowska świnia…”, mają tytuły „Zaborcza suka…” Wyobraźmy sobie medialną burzę, jaką spowodowałaby taka kampania i jakie gromy zwaliłyby się na jej autorów. Tymczasem kampania „Pozwolisz mu na to?” bazuje na dokładnie takim samym schemacie. Moim zdaniem żaden szczytny cel nie usprawiedliwia niegodziwych środków. I nawet jeśli kampania osiągnie zamierzony cel, po drodze do niego wyrządza szkody. A kampania, która wyrządza szkody nie może być uznana za społeczną.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
15.09.2023
Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie
-
04.08.2023
Porozmawiajmy szczerze o otyłości
-
12.05.2023
„Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”
-
03.02.2023
Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?
-
16.01.2023
Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta
-
02.11.2022
Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?