Wykorzystanie potencjału najmłodszych pokoleń pracowników w dużej mierze zależeć będzie od sposobu zarządzania firm. Temu właśnie poświęcona jest najnowsza analiza tematyczna Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Młodzi na rynku pracy”.
Jak prognozuje analiza, przedstawiciele pokolenia Y w 2025 roku zdominują rynek pracy. Co czwarty zatrudniony będzie reprezentantem generacji ludzi urodzonych w ostatniej dekadzie socjalizmu, zdobywających wykształcenie w latach 90. i wkraczających w dorosłość już w nowym stuleciu, dlatego zwanych również Milenialistami. Szybko dołączy do nich pokolenie Z – młodsze, urodzone po 1995 roku. Mimo przewidywanego, dużego wpływu tych osób na rynek pracy w przyszłości, w obecnych realiach wydają się być niezauważani przez potencjalnych pracodawców. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy może być ich specyficzny styl życia i stosunek do pracy.
Jak pokazuje analiza, przedstawiciele pokoleń: Y i Z, dużo bardziej niż ich starsi koledzy cenią sobie równowagę między życiem prywatnym i zawodowym. Nie przywiązują się do swojego miejsca pracy, a zmieniają je średnio co 3 lata. Nieobojętne są im wartości reprezentowane przez firmy i ich aktywność w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Co więcej, w nowe miejsca pracy mogą wnieść wartości zwane również kompetencjami przyszłości. Należą do nich m.in. zdolność do pracy w wielokulturowym środowisku, umiejętność filtrowania istotnych danych w szumie informacyjnym, inteligencja społeczna i emocjonalna oraz współpraca w zespołach wirtualnych.
Rynek pracy będzie ewoluował w stronę rynku pracownika, co potwierdzają także mało optymistycznie zmiany demograficzne w Polsce. Niedobór rąk do pracy pracodawcy odczują już najprawdopodobniej za pięć lat. Wyzwaniem dla polskich firm pozostaje po pierwsze zatrzymanie w kraju pracowników z pokoleń: Y i Z, a więc tych, którzy mają największe możliwości przemieszczenia się poza granice kraju. Po drugie, znalezienie odpowiedzi na ich wysokie oczekiwania dotyczące warunków zatrudnienia.
Analiza tematyczna „Młodzi na rynku pracy” wskazuje na wyzwania, przed którymi stanie biznes w związku ze zmianą pokoleniową i dominacją nowych generacji:
- Work-life balance – praca powinna umożliwiać godzenie życia zawodowego z życiem prywatnym, co może odbywać się na przykład poprzez zapewnienie elastycznego czasu pracy.
- Zmiana systemów motywacyjnych – ważniejszą rolę w przyciąganiu talentów może odgrywać atmosfera pracy czy możliwość rozwoju niż wynagrodzenie.
- Zarządzanie zespołami wielopokoleniowymi – polityka zarządzania różnorodnością powinna uwzględniać coraz bardziej zdywersyfikowane, także pod względem wieku, zespoły pracowników.
- Społeczna odpowiedzialność pracodawcy – młodzi pracownicy będą egzekwować od zatrudniających dowody na wdrażanie strategii CSR.
- Employer branding – w wyborach zawodowych przedstawiciele pokoleń: Y i Z będą kierować się wizerunkiem organizacji, stąd potrzeba odpowiedniego zarządzania marką pracodawcy.
Obok przeglądu obecnej sytuacji zawodowej przedstawicieli pokoleń: Y i Z w Polsce, analiza ukazuje także prognozowane i pożądane kierunki zmian. Analiza została opatrzona komentarzami ekspertów. Dodatkowo zawiera opisy dobrych praktyk skierowanych do młodych ludzi firm takich jak: Bank Zachodni WBK, Tchibo, Tesco. Jest dostępna w wersji PDF pod tym linkiem.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
14.04.2025
Nie wyrzucaj ubrań do odpadów zmieszanych!
-
23.03.2025
Operacja Czysta Rzeka
-
20.03.2025
Polski Buk z Dalkowa zwycięzcą konkursu Europejskie Drzewo Roku 2025!
-
10.02.2025
Sadyba Best Mall z innowacyjnym rozwiązaniem dla osób niewidomych i niedowidzących
-
09.02.2025
Konkurs na kreatywną kampanię szkoły wyższej
-
09.02.2025
Konferencja CSR Poland 2025