logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > 25 lat Galerii Rusz
27.09.2024
Tematy: Wydarzenia, Polska

25 lat Galerii Rusz



W sierpniu 1999 roku na ulicznym billboardzie przy Szosie Chełmińskiej 37 w Toruniu wystartowała Galeria Rusz. Przez 25 lat przeszła długą drogę: od skromnego eksperymentu artystycznego, którego celem było wyprowadzenie sztuki z galerii na ulicę, do żywej polskiej klasyki sztuki publicznej i miejskiej oraz najdłużej działającej galerii billboardowej na świecie.

Artyści tworzący Galerię – Joanna Górska i Rafał Góralski – w swojej strategii i działalności artystycznej wykorzystują billboardy i inne nośniki, które standardowo kojarzone są z komercyjnymi reklamami, by prezentować refleksyjne dzieła, które poRUSZają i prowokują do myślenia. Artyści w swoich pracach odnoszą się do współczesnej rzeczywistości psychospołecznej i przyglądają się złożoności życia społecznego, trudom codziennych wyborów oraz ciemnym i jasnym stronom współczesnego świata, nie stroniąc od humoru, ironii i paradoksu.

Ideą inicjatywy jest silne przekonanie, że sztuka jest czymś naprawdę istotnym, dlatego warto transferować ją w codzienność i traktować jako doskonałe medium rezonansowe, dzięki któremu możemy zmierzyć się z tematami  ważnymi dla współczesnego człowieka. Artyści tak mówią o swojej twórczości: – Tworzymy sztukę na zewnątrz, która porusza od wewnątrz. Wykorzystujemy nośniki reklamowe i zmieniamy ich funkcję. Służą nam one do prezentacji sztuki i dzięki temu zamiast reklam widz/przechodzień ma do wyboru refleksje, przemyślenia i prowokacje na temat życia jednostek oraz społeczeństw w skomplikowanej rzeczywistości XXI wieku. Takie poszerzenie komunikatów, dostępnych w przestrzeni publicznej (i wyjście poza przekaz komercyjno-reklamowy) jest niezwykle istotne, gdyż każdy z nas, członków społeczeństwa, czy tego chce, czy nie, współtworzy rzeczywistość. Od naszych wyborów zależy to, czy wspieramy jej aspekt pozytywny czy też negatywny.

Joanna Górska i Rafał Góralski mieszkają i pracują w Toruniu. Prowadzona przez nich Galeria Rusz to najdłużej na świecie działająca galeria billboardowa: artyści mają na swoim koncie ponad 800 artystycznych billboardów. Zostali wyróżnieni licznymi stypendiami i nagrodami m.in. kilkakrotnym stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, prestiżowym stypendium „Młoda Polska”, Nagrodą Artystyczną Miasta Torunia im. Grzegorza Ciechowskiego, Nominacją do Nagrody Fundacji Deutsche Bank „Spojrzenia”, czy Nagrodą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za całokształt działalności w 2024. Mają na swoim koncie liczne wystawy w Polsce i za granicą (Kraków, Wrocław, Londyn, Birmingham, Berlin, Nowy Jork).

Z okazji obchodów 25-lecia działalności artystycznej twórcy galerii przygotowali retrospektywną wystawę, za pomocą której starają się uchwycić wybrane fragmenty procesu twórczego. Część prac zostanie pokazana w „naturalnym” dla nich środowisku, czyli na ulicznych billboardach (w Toruniu i Warszawie), a część we wnętrzu – ale nie w typowej galerii sztuki, tylko „żywym organizmie” jakim jest Instytut Psychologii UMK. W sumie na wystawie zostanie pokazanych ponad sto dzieł z dorobku artystów. Oficjalne otwarcie jubileuszowej wystawy odbędzie się 4 października o godz. 18.00 w Instytucie Psychologii UMK w Toruniu.

Program:
01.10 – 31.10  wystawa prac na billboardach, Warszawa (ul. 11 Listopada 40, Czerniakowska 159, Wał Miedzeszyński 407/Baseny),
04.10 – 31.10  wystawa prac na billboardach,  Toruń (pl. Rapackiego, Wały gen. Sikorskiego, ul. Gagarina/Reja),
04.10 – 05.11  wystawa prac w Instytucie Psychologii UMK w Toruniu,
04.10 godz.18.00  otwarcie wystawy / spotkanie z artystami Galerii Rusz / Instytut Psychologii UMK, ul. Gagarina 39, Toruń

Galeria Rusz


Nazwa wydarzenia:
25 lat Galerii Rusz
Kraje:
Polska
Nadawca:
Galeria Rusz





03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 14.05.2025Wydarzenia

    Tak wygląda „Świński los” – nietypowy escape room już w Warszawie

  • 12.05.2025Kampanie

    Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej

  • 10.05.2025slider

    Trójka o kobietach w kosmosie

  • 08.05.2025Kreacje / printy

    Za każdym motocyklistą…

  • 08.05.2025Kampanie

    „Pomyśl przed” – kampania o bezpieczeństwie na drodze

  • 07.05.2025slider

    Imperium zbudowane na odpadach

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek