Klub Gaja rozpoczął projekt Ryby mają głos! przypominający, że ryby mają swoje prawa, które powinni przestrzegać rybacy, a egzekwować konsumenci. Już wkrótce może się okazać, że na naszych stołach zbraknie popularnych, smacznych gatunków ryb.
Ludzie korzystają z dobrodziejstw mórz, rzek, oceanów i jezior bez ograniczeń lub często je pomijając. Spośród 200 gatunków ryb najczęściej sprzedawanych na świecie już 120 z nich zagrożonych jest wyginięciem. Rabunkowe połowy prowadzą do sytuacji, w której wiele gatunków nie ma możliwości by ponownie się rozmnożyć, a brak dużej liczby populacji zaczyna zakłócać równowagę danego ekosystemu.
Wyłowione ryby trafiają jednak do konsumentów i to oni mogą być kontrolerami efektów połowów i decydować o priorytetach w rybołówstwie. To wybory konsumenckie decydują o tym jakich gatunków ryb poszukują handlowcy i rybacy. Dlatego nowy projekt Klubu Gaja „Ryby mają głos!” to powszechna, społeczna edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska w szczególności ochrony zagrożonych gatunków ryb.
Konsumpcja ryb na polskim wybrzeżu wzrasta maksymalnie latem. Turystów spragnionych nie tylko słońca i morza, ale także „świeżej rybki” nie brakuje. Dla rybaków, pośredników i sprzedawców to najlepsza pora na największy zysk. Program zachęca do podejmowania dobrych decyzji konsumenckich. Warto pytać sprzedawców z jakiego akwenu pochodzą przedawne ryby. Gatunek występujący w jednym miejscu licznie, w innym – jest zagrożony wyginięciem. Jeśli to możliwe – kupować ryby z połowów w akwenach z najbliższego regionu.
Coraz częściej w Polsce pojawiają się produkty rybne z ekologicznym certyfikatem MSC (The Marine Stewardship Council) przyznawanym przez niezależną Radę Certyfikacji Produktów Morza.
Nie należy kupować młodych ryb. Ich odławianie to łamanie prawa.
Historia Złotej Rybki, którą Klub Gaja przedstawia podczas ulicznych akcji informacyjno-edukacyjnych opowiada o rybaku – szczęśliwym, pracowitym lecz nieuważnym, a przez to bez przyszłości. Dopiero kiedy w morzu skończyły się wszystkie ryby, zrozumiał wartość zachowania równowagi pomiędzy działalnością człowieka, a środowiskiem naturalnym. Organizatorzy przekonują, że smutny scenariusz Historii Złotej Rybki możliwy jest w rzeczywistości.
W lipcu i w sierpniu na antenie trzech stacji Polskiego radia – w Koszalinie, Gdańsku i Szczecinie – wyemitowanych zostanie 640 spotów kampanii edukacyjno-informacyjnej „Ryby mają głos!” Przez całe wakacje, do końca sierpnia, w fokarium Stacji Morskiej na Helu czynna będzie wystawa o zagrożonych gatunkach ryb, zrównoważonym rybołówstwie i konsumpcji ryb. Happening Historia Złotej Rybki będzie pokazywany w: Międzyzdrojach (14 – 15 lipca, 4 happeningi), Kołobrzegu (19 – 22 lipca, 6 happeningów) i na Helu (24 – 26 lipca, 5 happeningów)
Materiały edukacyjne (plakaty i broszury) rozesłane będą do 5 tys. placówek oświatowych w Polsce, a wkrótce na stronach Klubu Gaja pojawi się dostępny dla wszystkich Poradnik o rybach.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS