Clean Clothes Campaign rozpoczyna ogólnoeuropejską kampanię „Godna Płaca dla Wszystkich”. Konsumenci i konsumentki w 15 krajach Europy, w tym w Polsce, będą domagać się od marek odzieżowych zapewnienia szyjącym ubrania pracownikom godnej płacy wystarczającej na utrzymanie.
W przemyśle odzieżowym w samej Azji zatrudnionych jest ponad 15 milionów ludzi. Większość z nich zarabia równowartość płacy minimalnej. Szacunki Clean Clothes Campaign pokazują, że godna płaca wystarczająca na życie to w większości badanych krajów trzykrotność płacy minimalnej. Z ceny, którą konsumenci płacą za sztukę odzieży, 1-2% trafia do pracowników a około 50% do marek odzieżowych.
Podczas rozpoczynającego się europejskiego Tygodnia Akcji polscy konsumenci i konsumentki mogą przyłączyć się do ogólnoeuropejskiej petycji na rzecz Godnej Płacy na stronie Clean Clothes Polska (www.cleanclothes.pl/godna_placa). Do akcji przyłączyło się już ponad 1500 osób, w tym osoby ze świata filmu, muzyki i mediów, występując w klipie wspierającym kampanię „Godna Płaca dla Wszystkich”. Kampania rozpoczyna się dokładnie pół roku po katastrofie budowlanej Rana Plaza, w której zginęło 1133 bangladeskich pracowników.
W Bangladeszu, gdzie w przemyśle odzieżowym pracuje około 4 miliony ludzi, aktualna płaca minimalna wynosi 28,60 euro (3000 taka) miesięcznie. To 11% kwoty, wynoszącej 259,80 euro (27 369 taka), którą Asia Floor Wage Alliance, partner Clean Clothes Campaign, wylicza jako godną płacę dla tego kraju. Dla wielu pracowników brak godnej płacy oznacza, że muszą pracować w nadgodzinach, żeby dodatkowo zarobić, i nie mogą pozwolić sobie na dni wolne z powodu niebezpiecznych warunków pracy lub choroby.
W Bangladeszu szyte jest 20% ubrań największej polskiej firmy odzieżowej LPP (właściciela Reserved, Mohito, Cropp, House). Ubrania marki Cropp produkowane były również w Rana Plaza. LPP wciąż odmawia jednak dyskusji o odszkodowaniach dla ofiar katastrofy i nie przystąpiła do Porozumienia na rzecz ochrony przeciwpożarowej i bezpieczeństwa budynków w Bangladeszu.
Podczas rozpoczynającego się europejskiego Tygodnia Akcji konsumenci i konsumentki z Polski, Czech, Rumunii i Bułgarii będą wzywać LPP do wzięcia odpowiedzialności za warunki pracy w łańcuchu dostaw składając reklamację kupionych ubrań z powodu łamania praw człowieka przy ich produkcji oraz biorąc udział w happeningach organizowanych 24 października w Warszawie, Łodzi i Poznaniu przed sklepami marek Cropp, Reserved, House, Mohito. Reklamację można składać online wypełniając formularz dostępny na stronie www.cleanclothes.pl/reklamacja.
Clean Clothes Campaign apeluje do firm i marek odzieżowych o powzięcie zdecydowanych i mierzalnych kroków w celu zagwarantowania każdemu pracownikowi przemysłu odzieżowego godnej płacy, rządów krajów, w których zlokalizowane są fabryki odzieżowe, o ustanowienie płacy minimalnej na poziomie godnej płacy oraz do rządów krajów europejskich o wdrożenie regulacji, które zobowiążą koncerny do wzięcia odpowiedzialności za swój wpływ na życie pracowników zatrudnionych w ich łańcuchu dostaw, w tym realizacji prawa do godnej płacy.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
09.01.2025
1,5 mln nowych ryb trafiło do Odry
-
07.01.2025
Mattel dostosowuje swoje gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów
-
23.12.2024
Mennica Polska wybiła pierwszą monetę zaprojektowaną przez dziecko
-
22.12.2024
Ruszyła 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
-
10.12.2024
Sigma — Młodzieżowym Słowem Roku 2024
-
04.12.2024
5 rzeczy, które warto wiedzieć o ESG. Zapraszamy na webinar 6 grudnia