Wszystko widać czarno na białym – kostki z literami alfabetu oznaczone są odpowiednimi cyframi; zgodnie z zasadami popularnej gry językowej, wygrana przypada graczowi, który ułoży słowo pozwalające mu uzyskać najwyższą sumę punktów. W różnych językach niestety nie wszystkie słowa i pojęcia mają taką samą wartość.
Kreacja stworzona przez hiszpańską agencję DDB, pomimo swej minimalistycznej formy niesie ze sobą silny symboliczny przekaz. Nawiązanie do dobrze znanej gry planszowej dodatkowo przykuwa uwagę odbiorcy i angażuje go skłaniając do przemyśleń nad komunikatem płynącym z plakatów. Zestawione ze sobą słowa oznaczające „kobiety” w języku hiszpańskim i arabskim opatrzone są komentarzem „Women are not equally valued in all countries. In Somalia, only 5,2% of women at the age of 25 are high school graduates” („Kobiety nie są równie traktowane we wszystkich państwach. W Somalii tylko 5,2% kobiet w wieku 25 lat skończyło szkołę średnią”). Kolejna odsłona plakatu, który odnosi się do problemu braku równouprawnienia przedstawia słowo „równość” w języku angielskim i francuskim, po raz kolejny główne hasło widoczne na bilbordach wskazuje: „Gender equality is not not equally valued in all countries”(„Równość płci nie jest traktowana na równi w różnych państwach”). Dodatkowo, hasło to dopełnia informacja o tym, iż 60% dorosłych niepiśmiennych osób, które zamieszkują obszar Afryki Subsaharyjskiej stanowią kobiety.
Akcja odnosi się także do problemu edukacji, i właśnie to pojęcie zostało ukazane w wyrazach z języku niemieckim i afrikaans. Jak dowiadujemy się z głównego hasła kreacji „La educación no es valorada igualmente en todos los paises. El 43% de los ninos sin escolizar que hay en el mundo vive en Africa.”(„Edukacja nie jest traktowana na równi we wszystkich państwach. 43% światowej populacji dzieci, które nie uczęszczają do szkoły to mieszkańcy Afryki”).
Dane zamieszczone na plakatach podkreślają informacyjny charakter kreacji, a jednocześnie ukazują skalę problemów związanych z edukacją i brakiem równouprawnienia, które dotykają kontynent afrykański. Zabieg pozwala na ponowne odniesienie się do problemu równouprawniania czy edukacji obecnych w Afryce konfrontując je jednocześnie z sytuacją i standardami europejskimi.
Nadawcą kreacji jest organizacja The South Face, której celem jest pomoc w transformacji społeczności afrykańskiej poprzez skupienie się na rozwoju edukacji wyższej na tym kontynencie, jak i pomoc młodym Afrykańczykom w wejściu na rynek pracy zawodowej. Działania organizacji opierają się na jej głównym haśle: „Social Transformation Through Education” („Przemiana społeczna poprzez edukację„).
Ewa Zasada
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
08.02.2025
Gest solidarności
-
06.02.2025
Nie śpij!
-
06.02.2025
Pierwszy raz
-
04.02.2025
Wejdź po schodach
-
03.02.2025
Trujące lekarstwa
-
17.01.2025
Świat się nie zawali