Zdjęcia nawiązujące do scen ze znanych filmów: „Blue Velvet” Davida Lyncha, „Psychozy” Alfreda Hitchcocka oraz „Taksówkarza” Martina Scorsese pokryte są czarnymi plamami. Na nich znajduje się opis sytuacji na fotografiach.
Pomysł ten odwołuje się do audiodeskrypcji, czyli opisu, który słyszą niewidomi w czasie oglądania przystosowanych dla nich filmów. Celem kampanii społecznej „Zabierz laskę do kina” Fundacji Kultury bez Barier jest zwrócenie uwagi na problem dostępu do kultury osób z niepełnosprawnością, a szczególnie niewidomych i niesłyszących. Organizatorzy chcą m.in. by filmy pokazywane w kinach oraz filmy na DVD opatrzone były audiodeskrypcją (z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących), żeby filmy polskie prezentowano w kinach z napisami (dla osób głuchych i niedosłyszących) oraz by podczas wydarzeń kulturalnych obecni byli tłumacze języka migowego. Kampanię tworzą trzy zdjęcia autorstwa fotografa Jacka Kołodziejskiego.
Anna Żórawska, szefowa Fundacji Kultury bez Barier, tłumaczy: Hasło ZABIERZ LASKĘ DO KINA to apel, zaproszenie skierowane do ludzi, żeby zabrali, czy raczej spróbowali zabrać do kina osobę niewidomą, niedowidzącą, czyli osobę, która na co dzień chodzi z tytułową białą laską. Hasło wymyślił mój kolega z Fundacji, Robert Więckowski, który porusza się, jak sam mówi, z „blondie”. Każdy z nas ma realny wpływ na kulturę, ale kampanię kierujemy przede wszystkim do jej twórców, którzy produkują bardzo cenne, ale niedostępne wydarzenia kulturalne.
Jacek Kołodziejski, autor zdjęć, mówi: Myśląc o sile komunikatu zdecydowałem się wybrać takie ujęcia z klasyki filmowej, które pomogą nam stworzyć wyraziste obrazy. Każdy z nas te ujęcia zna, a przynajmniej kojarzy. Niepokojące czarne plamy, które zasłaniają główne części zdjęcia są ważnym elementem kampanii. Widzę obraz, próbuję mu się przyjrzeć i w pewien sposób zaczynam z tym walczyć. Ponadto stwierdza – Hasło jest proste, działa na wyobraźnię. Sprowokowało mnie, żeby dowiedzieć się więcej o audiodeskrypcji i to się udało.
Kampania znajdzie się w przestrzeni miejskiej, kinach, teatrach, galeriach i muzeach. Partnerami merytorycznymi są Pracownia Szumu i agencja fotograficzna SHOOTME.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
28.03.2025
Strzelanina
-
26.03.2025
Znikający świergot
-
24.03.2025
Konkretna ochrona
-
21.03.2025
BOSS
-
17.03.2025
Urodziny
-
17.03.2025
I była też broń…