Uśmiechnięte, szczęśliwe dzieci, z kochających rodzin, mające swoje pasje. Beztroskie dzieciństwo i wydawałoby się dobre perspektywy nie zawsze jednak prowadzą do życia bez problemów. Zdarzają się bowiem sytuacje, które trudno przewidzieć.
I właśnie taki przekaz nadała kanadyjska organizacja Rising the Roof zajmująca się pomocą osobom bezdomnym. Przy współpracy z agencją reklamową Leo Burnett (Toronto), stworzono trzy plakaty. Na każdym są dwa zdjęcia: jedno z dzieciństwa, a jedno aktualne. Zdjęcia pierwsze przedstawiają kolejno uśmiechnięte twarze dwóch chłopców i dziewczynki. Natomiast na dolnych zdjęciach są ci sami ludzie, już dorośli, jednak w zaniedbanym stroju i zmęczonych twarzach. Jak wyjaśnia podpis, zostali bezdomnymi. Co ważne, zdjęcia te przedstawiają osoby w takich samych pozach jak zdjęcia z dzieciństwa. Wpisuje się to w trend robienia tzw. zdjęć „before-after” („przed-po”) po upływie kilkunastu lat właśnie w takim samych pozach czy scenerii.
Fotografie są opatrzone napisami: „Above, Blake as a happy 7 year-old. Now you know where homeless adults can come from” („Powyżej Blake jako szczęśliwy siedmiolatek. Teraz już wiesz skąd mogą się wywodzić dorośli bezdomni”), „People from normal childhoods with normal lives don’t end up homeless. Dave disagrees” („Ludzie z normalnym dzieciństwem i z normalnym życiem nie kończą jako bezdomni. Dave nie zgadza się z tym”), „If you think little girls who love animals and come from good families can’t end up homless, you should meet Jeanne” („Jeśli myślisz, że małe dziewczynki kochające zwierzęta i pochodzące z dobrych rodzin nie mogą stać się bezdomnymi, powinieneś poznać Jeanne”). Na samym dole każdy na każdym z plakatów widnieje napis „Homeless can happen to anyone. Visit RisingtheRoof.org to help.” („Bezdomność może przytrafić się każdemu. Odwiedź risingtheroof.org żeby pomóc”).
Kreacja jest ciekawym ujęciem problemu bezdomności i co ważne neguje stereotyp osoby bezdomnej jako wywodzącej się ze środowiska patologicznego. Ten fakt może w dużym stopniu oddziaływać na odbiór kreacji, a tym samym zachęcić ludzi do pomocy tym osobom.
Daria Ostrowska
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
11.02.2025
365 dni
-
08.02.2025
Gest solidarności
-
06.02.2025
Nie śpij!
-
06.02.2025
Pierwszy raz
-
04.02.2025
Wejdź po schodach
-
03.02.2025
Trujące lekarstwa