logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Proszę zawiesić trzy kawy
11.04.2013
Tematy: Opinie

Proszę zawiesić trzy kawy



Pięć kaw, dwie wypijemy teraz, a trzy proszę zawiesić – składają zamówienie kawiarniani goście. Z pozoru dziwna prośba staje się dla coraz większej liczby sprzedawców i klientów jasnym komunikatem. Idea jest prosta – raz ktoś częstuje, innym razem jest częstowany. Amatorów kawy do udziału w projekcie społecznym jako pierwsza zaprosiła ulokowana na warszawskim Powiślu klubokawiarnia Grawitacja.

Pomysł został zaczerpnięty z Włoch, gdzie funkcjonuje pod nazwą „cafe sospeso”. Klienci bezinteresownie dzielą się kawą z innymi, płacąc za napój dla siebie i dla osoby, która przyjdzie po nich. W Polsce, jak podkreślają inicjatorzy, akcja przeznaczona jest dla wszystkich konsumentów, przede wszystkim działa tu reguła wzajemności – każdy może dołączyć i każdy może skorzystać. W praktyce oznacza to, że każdą zawieszoną kawę odznacza się na tablicy, by była widoczna dla kolejnych klientów. Wykorzystana darmowa „zawieszona kawa” znika z tablicy do czasu gdy przyjdą następni chętni by podzielić się z innymi. Okazuje się, że Polacy równie chętnie jak kawę, „zawieszają” też herbatę, ciastko czy sałatkę.

Na pytanie co ja z tego mam? odpowiedź brzmi nic, poza dobrym samopoczuciem. Pocieszające dla cyklu życia projektu jest to, że wielu taka odpowiedź satysfakcjonuje. Realną korzyść w praktyce odczuwa ten, kto delektuje się kawą. Niektórzy sądzą, że „zawieszona kawa” stanowi formę wsparcia dla bezdomnych czy ubogich. Nie ma tu jednak zupełnie znaczenia, kim są darczyńcy i obdarowani. Akcja toczy się głównie wśród bywalców kawiarni, między innymi studentów, biznesmenów, freelancerów, pracowników okolicznych biur.

 „Zawieszona kawa” przyjęła się już w Neapolu, Florencji, Pradze, Lwowie, Kijowie, Odessie, Moskwie, a teraz również w Warszawie i Krakowie. W Polsce ideę popularyzuje Aleksander Każurin, w którego ojczystym kraju – Ukrainie – pomysł został przeniesiony także do wybranych restauracji, księgarni, piekarni a nawet aptek. Czy to chwilowe poruszenie, odpowiedź na coś nowego i chwytliwego, czy Polacy faktycznie na dłużej podchwycą ten pomysł – pytanie na razie pozostaje bez odpowiedzi. Ogromne zainteresowanie, jaki projekt wzbudził w ostatnich dniach w internecie nie musi w praktyce oznaczać większej liczby czynnych uczestników. Nie wystarczy bowiem polubić fanpage na Facebooku żeby włączyć się do akcji, potrzebne jest realne zaangażowanie i prawdziwie „polski gest”.

Więcej informacji znajduje się na stronie zawieszonakawa.eu.

Katarzyna Płaza








17.12.2025 polecamy

Słowa, które zostają na dłużej. Świąteczna kampania o przemocy słownej


Brazylijska marka kosmetyczna O Boticário rozpoczęła swoją świąteczną kampanię filmem poruszającym temat napięć i przemocy słownej w relacjach rodzinnych. Projekt zatytułowany „Christmas Photo Album” zachęca do refleksji nad tym, jak komentarze wypowiadane w gronie najbliższych wpływają na poczucie własnej wartości i relacje w rodzinie. Inspiracją dla kampanii były wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie marki przez firmę konsultingową On The Go. Z danych wynika, że 86 proc. badanych doświadczyło tzw. rodzinnego bullyingu, jednak tylko 17 proc. z nich rozmawia o tym problemie otwarcie. Komentarze, które ranią Film stworzony przez agencję AlmapBBDO pokazuje najczęstsze formy przemocy słownej w rodzinach. Są to przede...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 15.09.2023Opinie

    Konsumenci produkują 170 kg odpadów opakowaniowych rocznie

  • 04.08.2023Opinie

    Porozmawiajmy szczerze o otyłości

  • 12.05.2023Opinie

    „Żywność w Polsce staje się coraz bardziej ekologiczna”

  • 03.02.2023Opinie

    Jak rozmawiać z osobą chorą na nowotwór?

  • 16.01.2023Opinie

    Blue Monday nie istnieje! — wyjaśnia Dorota Minta

  • 02.11.2022Opinie

    Jesień na talerzu. Jak jeść zdrowo i sezonowo?

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek