Procent bez przeszkód
Ponad połowa osób, które zamierzają przekazać 1% na rzecz organizacji pożytku publicznego, nie wie, że w tym roku zmienił się sposób przekazywania wpłat. Wiele organizacji pożytku publicznego nadal otrzymuje wpłaty 1% bezpośrednio od podatników, a nie za pośrednictwem urzędów skarbowych, jak nakazuje znowelizowane prawo podatkowe.
Z badań przeprowadzonych przez agencję Synovate w dniach 12 – 22 lutego 2008 roku, na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków wynika, że choć 83% Polaków słyszało o możliwości przekazania 1% podatku na organizacje pożytku publicznego (OPP), to tylko połowa z nich zamierza przekazać im 1%.
Od tego roku, na podstawie znowelizowanej ustawy o PIT, obowiązują zmienione zasady przekazywania środków dla organizacji pożytku publicznego. Ma być prościej. Podatnik nie musi już po obliczeniu kwoty należnego podatku, odliczać z tej kwoty 1% i wpłacać jej na konto wybranej OPP. Teraz to urząd skarbowy w imieniu podatnika przeleje kwotę 1% wybranej organizacji pożytku publicznego.
Po zmianie przepisów wpłaty przekazywane bezpośrednio od osób indywidualnych nie są uznawane za wpłaty 1%. Organizacje muszą powiadomić o tym wpłacającego i zwrócić mu przekazane pieniądze. Nie zawsze jest to jednak możliwe, gdyż organizacja może nie zidentyfikować adresu wpłacającego. Wówczas nie pozostaje jej nic innego jak czekać, aż wpłacający zorientuje się, że popełnił błąd, po wezwaniu przez urząd skarbowy do korekty zeznania podatkowego. Z pewnością chaos i zamieszanie związane ze zmianą sposobu przekazywania 1% nie będą sprzyjać hojności podatników.
10 kwietnia ruszyła kampania na rzecz upowszechnienia informacji o zmianie zasady wpłacania 1%. Interwencyjną kampanię informacyjną pod hasłem „1% bez przeszkód” przygotowały Fundacja Komunikacji Społecznej, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych i Forum Darczyńców. Wszystkie trzy podmioty nie posiadają statusu OPP, więc ich zaangażowanie w kampanię jest całkowicie bezstronne.
O tym jak w tym roku przekazać można 1% informuje plakat wywieszony w urzędach skarbowych, ogłoszenia w prasie, bannery w internecie, spot telewizyjny i radiowy. Kampanię wpierają min.: TVP, TVN, TVN24, Polityka, Fundacja Przyjaciółka i wydawnictwo Edipress.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów