Prawda jest taka
Każdego dnia teorie spiskowe, fake newsy i niezweryfikowane dane zalewają nasze kanały w social mediach, zacierając granice między prawdą a fikcją. – Dlatego umiejętność korzystania z mediów i informacji jest kluczową kompetencją w edukacji obywateli XXI wieku – podkreśla Audrey Azoulay, dyrektor generalna UNESCO.
Kampania społeczna #ShareResponsibly, która swoją premierę miała podczas Światowego Tygodnia Kompetencji Medialnych i Informacyjnych (Global Media and Information Literacy Week 2023), podkreśla kluczową rolę, jaką odgrywa krytyczne myślenie oraz weryfikacja faktów przed powielaniem treści w mediach społecznościowych.
Na kampanię złożyły się różne rodzaje dezinformujących komunikatów, których ofiarami najczęściej padają użytkownicy mediów społecznościowych: od sensacyjnych wiadomości i fałszywych plotek poprzez teorie spiskowe, wprowadzające w błąd promocje produktów i usług aż po rzekome porady ekspertów i niezweryfikowane dane. W walce z nimi pomóc może prawidłowa kolejność protokołu interakcji cyfrowej według schematu: Zatrzymaj się – Pomyśl – Zweryfikuj – (i dopiero wtedy) Polub – Skomentuj – Udostępnij. Ale przede wszystkim myśl krytycznie. Zawsze.
Autorem koncepcji jest Sukriti Singh Tandon.
zobacz także
-
19.07.2025Kampanie
Odwiedź kulturę na wakacjach
-
14.07.2025Kampanie
To zdjęcie wciąż się ładuje. Poruszająca kampania o Alzheimerze
-
12.07.2025Kreacje / printy
Kwiaty
-
10.07.2025Kreacje / printy
Nie ma powodu do świętowania
-
09.07.2025slider
Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1
-
08.07.2025Kampanie
Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie