logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Akcje > Powiedz bliskim „Nie jest ze mną OK” – radzą influencerzy w kampanii „Zobacz człowieka”
24.10.2023
Tematy: Akcje, Kampanie, Polska, Aktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja, Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia

Powiedz bliskim „Nie jest ze mną OK” – radzą influencerzy w kampanii „Zobacz człowieka”



– Nie jest ze mną OK, czuję że może mi się stać coś złego – takimi słowami możemy zwrócić się o pomoc do zaufanej lub bliskiej osoby, radzi w kampanii „Zobacz człowieka. Zatrzymaj stygmatyzację!” Ola Mirosław. Razem z Rafałem Masnym i Alicją Pogwizd zwracają uwagę na problem stygmatyzacji problemów psychicznych dotykających dzieci i młodzież.

Co doradziłaby osobom stygmatyzowanym Ola Mirosław, mistrzyni świata i srebrna medalistka igrzysk olimpijskich we wspinaczce sportowej? Przede wszystkim akceptację siebie i pamiętanie, że krytyka to jedynie opinia drugiej osoby, która nas nie zna. Co zrobić, gdy czujemy, że zbliża się kryzys psychiczny? – Powiedzieć rodzicom, rodzeństwu, komuś w szkole – być może nauczycielowi, którego lubimy – nie jest ze mną OK, czuję że może mi się stać coś złego – podpowiada mistrzyni świata. Nagrania wideo z udziałem influencerów poświęcone stygmatyzacji są już dostępne na stronie www.zobaczczlowieka.pl i kanałach social media kampanii.

Kampania edukacyjno-informacyjna „Zobacz człowieka. Zatrzymaj stygmatyzację!” ma na celu przeciwdziałanie stygmatyzacji oraz autostygmatyzacji osób doświadczających zaburzeń psychicznych. Tegoroczna odsłona koncentruje się w szczególności na dzieciach i młodzieży, a do kampanii dołączyli kolejni influencerzy, by swoim przykładem dodać odwagi młodym osobom znajdującym się w kryzysie psychicznym.

– Wiemy jak sobie radzić ze złamaną ręką czy przeziębieniem, nie znamy jeszcze tak dobrze chorób psychicznych – podkreśla Rafał Masny, twórca cyfrowy i influencer. – Rzecz nowa to zawsze jest pewna obcość, strach, może niepewność. Jakie mogą być sposoby zadbania o siebie? Introspekcja, prowadzenie pamiętnika, który ułatwi zrozumienie naszych wewnętrznych stanów, rozmowa z przyjaciółmi oraz terapia – wymienia Masny.

– W przypadku dzieci i młodzieży stygmatyzacja najczęściej przejawia się w tym, że są odtrącane przez grupę rówieśniczą – podkreśla jedna z ekspertek kampanii, psycholożka i psychoterapeutka Katarzyna Chotkowska. – Jest to tym dotkliwsze, że w wieku rozwojowym szczególnie istotne jest poczucie przynależności – to m.in. na tej podstawie młodzież buduje swoją tożsamość. W wachlarz zachowań stygmatyzujących wchodzą także wyśmiewanie, wykluczenie czy obrażanie. Badania naukowe potwierdzają, że doświadczenie stygmatyzacji może powodować nawrót choroby, jej zaostrzenie i trudności w procesie zdrowienia. O dużej szkodliwości stygmatyzacji świadczy również fakt, że może ona prowadzić do rozwoju dziecięcej lub nastoletniej depresji – dodaje Chotkowska.

Ola Mirosław w kampanii „Zobacz człowieka”

Wyniki badań[1] jasno wskazują: choroby psychiczne za wstydliwe uznaje aż 62% badanych w wieku 15-17 lat. Ponad połowa uważa, że osoby chorujące psychicznie są gorzej niż inni traktowane na rynku pracy (51%), a także w obszarze edukacji (42%). Mimo, iż ponad dwie trzecie respondentów (70%) jest zdania, że osoba chorująca psychicznie ma szansę na wyzdrowienie, to jednocześnie sytuacja, gdy osoba w przeszłości chorująca psychicznie byłaby opiekunem ich dziecka wzbudza w ponad połowie (56%) badanych obawę.

Co możemy zrobić, by przeciwdziałać stygmatyzacji młodych osób? Nieoceniona w tym zakresie jest właściwa postawa najbliższych, zwłaszcza rodziców. „Ważne jest, żeby rozmawiać z dziećmi, opowiadać im o odmienności w myśl zasady, że inny nie znaczy gorszy. Badania jednoznacznie wskazują też na to, że to właśnie wspierające otoczenie jest czynnikiem chroniącym zdrowie psychiczne” – podpowiada Katarzyna Chotkowska. Cenne będzie również przekonanie młodych osób, że proszenie o pomoc nie jest przejawem słabości, a radzenia sobie z trudną sytuacją oraz zadbanie o to, by wiedziały do kogo mogą się zgłosić. W przypadku szkół będzie to szkolny pedagog lub psycholog.

Co mogą zrobić bliscy albo koledzy i koleżanki osoby w kryzysie psychicznym, by okazać jej swoje wsparcie? Znalezienie właściwej reakcji może być trudne i budzić obawę, nawet jeśli ma się jak najlepsze intencje. „Tak naprawdę nie wiemy tak do końca co ta osoba ma w sobie, co ona czuje. (…) Według mnie najważniejsza jest rozmowa i zauważenie, że ktoś się stara zrozumieć, tak po prostu” – dzieli się swoim doświadczeniem Ala Pogwizd. „Najlepiej po prostu spytać, czego taka osoba potrzebuje – może potrzebować przestrzeni i spokoju lub wręcz przeciwnie – rozmowy i wspólnie spędzonego czasu” – podpowiada Katarzyna Chotkowska.

Alicja Pogwizd w kampanii „Zobacz człowieka”

Wychodząc naprzeciw osobom, które chcą dowiedzieć się więcej o zjawisku stygmatyzacji, ale przede wszystkim o tym jak rozmawiać i wspierać osoby w kryzysie psychicznym, w ramach kampanii „Zobacz człowieka” zostaną przeprowadzone webinary skierowane do dziennikarzy i twórców internetowych aktywnie współtworzących przestrzeń debaty publicznej, a także osób duchownych wszystkich religii, którzy odgrywają ważną rolę w życiu społeczności, nierzadko stając się powiernikami i doradcami, zwłaszcza w obliczu trudnych sytuacji.

Więcej o webinarach na stronie: https://zobaczczlowieka.pl/szkolenia-dla-dziennikarzy-i-duchownych-przeciwdzialanie-stygmatyzacji/

[1] Sondaż na reprezentatywnej próbie losowo-kwotowej osób od 15 do 17 lat, zrealizowany w grudniu 2022 i styczniu 2023 na zlecenie Ministerstwa Zdrowia (Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna)

dzieci zdrowie outdoor edukacja młodzież Fabryka Komunikacji Społecznej promocja zdrowia social media zdrowie psychiczne print influencerzy integrated profilaktyka zdrowotna osoby w stanie kryzysu psychicznego kondycja psychiczna stygmatyzacja


Nazwa kampanii:
Zobacz człowieka. Zatrzymaj stygmatyzację
Czas:
2023.10
Nadawca:
Ministerstwo Zdrowia
Media:
integrated (film, print, outdoor, internet, social media)
Wykonawca:
Fabryka Komunikacji Społecznej





03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 12.06.2025Kampanie

    Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?

  • 11.06.2025Kreacje / printy

    Po stronie mocy korników

  • 10.06.2025Kreacje / printy

    Dostrój się do drogi

  • 10.06.2025Wydarzenia

    Drzewo Roku po raz 15!

  • 08.06.2025Kreacje / printy

    W chłodni

  • 06.06.2025Kreacje / printy

    Zepsute bajki

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek