Internet to niebezpieczne miejsce – przekonuje rumuńska fundacja Beneva, konfrontując odbiorców z dziecięcymi rysunkami przedstawiającymi wulgarne sceny pornograficzne. Organizacja apeluje: „Nie pozwalajcie swoim dzieciom surfować po internecie bez nadzoru”.
Każda z kreacji odwołuje się do pornograficznych obrazów, jakie zamieszczono w sieci w ciągu ostatnich kilku lat. Te zostały przetworzone i pokazane w taki sposób, w jaki może je postrzegać dziecko. Pastelowe kolory, niepewna kreska, naiwne ozdoby (serduszka) zderzają się tu z wyuzdaną, obsceniczną treścią. Przekaz kampanii jest oczywisty: internet zagraża dziecięcej niewinności konfrontując ją z wulgarnym i brutalnym światem dorosłych.
Autorom kreacji można zarzucić grzech dosłowności, która w przypadku tematu pornografii w sieci wydaje się zbyteczna i szkodliwa. Obcowanie z tymi reklamami dla wielu odbiorców, zwłaszcza tych bardzo młodych, może się okazać szokujące samo w sobie. Obecność kampanii w internecie czyni obrazy dostępnymi dla dzieci, które – zgodnie z intencją nadawców – mają być chronione przed wizualną przemocą.
Innym, kontrowersyjnym aspektem tej kreacji jest wybór materiału wyjściowego, stanowiącego pierwowzór dla rysunków. Nadawcy kampanii założyli specyficzną kompetencję swoich odbiorców – znajomość pornograficznych obrazów uznawanych za najbardziej szokujące materiały w sieci („Goatse”, „Lemon Party” i „Two Girls, One Cup”). Aluzja do tych obrazów jest w kampanii oczywista, pytanie, czy potrzebna. Kreacja uświadamia rodzicom niebezpieczeństwa czyhające na ich dzieci w internecie, ale przy okazji jest formą dziwnej gry podjętej z grupą znawców pornograficznych stron internetowych.
Kampanię „The internet is a dangerous place” zrealizowała słowacka agencja Jandl. To już kolejne wspólne przedsięwzięcie fundacji Beneva i Jadl. We wrześniu 2011 r. przeprowadziły one, cieszącą się ogromnym zainteresowaniem mediów, kampanię „Bouquet”, wymierzoną w przemoc wobec kobiet w Rumunii.
M. Dembińska
————————-
KOMENTARZ PROJEKTANTA GRAFIKI UŻYTKOWEJ
Autorzy kampanii zastosowali prostą metodę kontrastu. Dla osoby odwiedzającej strony z treściami pornograficznymi nawiązania i przekaz są czytelne i oczywiste. Rysunek stylizowany na dziecięcy jest tu krytycznym komentarzem. Całość stanowi nienachalna forma i czytelne logo.
Borys Włoczkowski
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
17.05.2024
Pierwsze przemówienie
-
12.05.2024
Plastik to broń masowego rażenia
-
10.05.2024
Jestem tego warta
-
07.05.2024
Yeermułka
-
06.05.2024
Znaki, wszędzie znaki
-
26.04.2024
CelebryKłamstwa