logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia > Polacy/ki nie króliki, swój rozum mają
08.11.2017
Tematy: Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia

Polacy/ki nie króliki, swój rozum mają



Najnowsza kampania Ministerstwa Zdrowia wywołała w ostatnich dniach istną burzę. Półminutowy spot utrzymany w sielankowo-bajkowej konwencji to zbiór praktycznych porad od polskiego rządu dla obywateli, dotyczących zdrowego stylu życia i wynikającej z niego płodności. W założeniu autorów przedstawienie tematu prokreacji za pomocą królików miało służyć nadaniu mu delikatności i uniknięciu wulgarności oraz naruszenia tabu.

– Szukaliśmy jakiegoś ezopowego odniesienia, tak aby poprzez baśnie, zwierzęta móc trafić z przekazem do szerokiej grupy odbiorców. (…) Seksualność jest otoczona różnymi tabu i trudno poruszać się w tym obszarze, tak aby nikogo nie urazić. Nie chcieliśmy robić filmu instruktażowego. Baliśmy się wulgarności. Króliki wydawały się dobrym rozwiązaniem tych dylematów.– mówi Jakub Kubicki z domu produkcyjnego Propeller, odpowiedzialnego za realizację spotu, w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną”. Dodaje też, że jeżeli spot wywoła dyskusję, to dobrze, ponieważ ten sposób jest szansa, że temat zostanie dostrzeżony.
Z jego opinią zgadza się sam Minister Zdrowia Konstanty Radziwiłł, który tłumaczy: „Autorem są eksperci od PR-u. Myślę, że nawet jeśli ten spot jest troszkę kontrowersyjny, to zwraca uwagę na to, co jest problemem dla Polski (…) Nawet jeśli są osoby, którym ten, jednak sympatyczny spocik się nie podoba, rozumiem te emocje, ale myślę, że wywołanie tej dyskusji na ten temat też jest ważne”.
Ten cel z pewnością został osiągnięty. Temat kampanii jest wszechobecny – w wypowiedziach polityków, ekspertów i na głównych stronach portali satyrycznych. Opinie są w dużej mierze krytyczne.
Joanna Schmidt z Nowoczesnej zwraca uwagę na inny sposób powiększania populacji Polski, który nie tylko nie jest przez rząd promowany, ale wręcz zwalczany: „Ja proponowałabym panu ministrowi podejść poważnie do tematu problemu demograficznego w Polsce. I pieniądze, które przeznacza na kampanię „mnożyć się jak króliki” przeznaczyć na chociażby metodę in vitro, która realnie pomaga przyszłym rodzicom w posiadaniu potomstwa. To by były dobrze wydane pieniądze”.
Z kolei senator PO Tomasz Grodzki bez ogródek interpretuje intencje Ministerstwa: „Cisną mi się na usta słowa, że niechcący zostały odsłonięte prawdziwe intencje władzy: mamy się mnożyć jak króliki, pracować jak woły i głosować jak barany. Może założenia były sympatyczne, ale wyszło jak zwykle”.
Na jeszcze inny niefortunny aspekt kampanii zwraca uwagę językoznawca prof. Jerzy Bralczyk: „To fatalny pomysł, konotacje językowe z królikami i płodnością są jednoznacznie negatywne. Króliki nie są wzorem świadomego podejścia do prokreacji, a raczej intensywnego spółkowania„.
I to właśnie prowadzi do kluczowego naszym zdaniem pytania, jeśli chodzi o spot – czy rzeczywiście promuje on zdrowie, czy raczej niekontrolowaną prokreację? A jeśli zdrowie, to czyje? Należy zwrócić uwagę, że narratorem spotu jest mężczyzna, a przedstawione w nim porady odnośnie płodności przekazane mu były… przez ojca. Bohater określa siebie i swoje rodzeństwo w zasadzie jako potomków jednej osoby, mówiąc „Ojciec miał nas sześćdziesięcioro troje”. Jaka jest w tym wszystkim rola Pani Królikowej? Zakładając, że płodny królik nie skacze po prostu z kwiatka na kwiatek, szafując swoim potencjałem rozrodczym, podczas kiedy partnerka opiekuje się gromadką królicząt, 63 dzieci to niebagatelna liczba – nawet jeśli przeliczymy to „z króliczego na ludzki”, oznacza to około 10 porodów. Jaki wpływ miałyby one na zdrowie kobiety?
– Okres ciąży to dla organizmu kobiety 9 miesięcy „ciężkiej pracy”. U pań, które kilkukrotnie były w ciąży, mogą pojawić się bóle stawów biodrowych, kolanowych, a także nasilić się zmiany w kręgosłupie. Częste porody, zwłaszcza dużych dzieci, to ryzyko pojawienia się w przyszłości obniżenia narządu rodnego, wysiłkowego nietrzymania moczu, a nawet wypadania narządu rodnego – wylicza dr Jacek Tulimowski, ginekolog-położnik- „Pamiętajmy, że nawet najbardziej fizjologiczna ciąża pozostawia w organizmie kobiety nieodwracalne ślady. (…) Wielodzietność nie jest dla organizmu wszystkich kobiet, a tak naprawdę oprócz szczęścia jest również obciążeniem zdrowotnym dla kobiety” – dodaje.
Ale kto w tak silnie patriarchalnym kraju brałby to pod uwagę? W kraju 500+?
Pozostaje patrzeć, jak robią to zagranicą, np. w kampanii „Do it for Denmark”.
króliki ministerstwo zdrowia







06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 06.07.2025slider

    Młodzi ludzie najbardziej samotni

  • 30.06.2025Wydarzenia

    Wielki trening z mistrzami olimpijskimi dla dzieci

  • 23.06.2025Kampanie

    Uzależnienie od ekranów w reklamie KitKat

  • 21.06.2025Wydarzenia

    Artyści dla transplantacji. Już 24 czerwca w Warszawie!

  • 16.06.2025Odpowiedzialny biznes / CSR

    Sprzęt sportowy za darmo. Wystarczy aplikacja

  • 28.05.2025slider

    Co czwarty senior rezygnuje z jedzenia z powodów finansowych

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek