Polacy od kuchni. Raport za 2023 rok
Które kuchnie i potrawy cieszyły się w 2023 roku największym zainteresowaniem? Jak zmieniają się nasze kulinarne zwyczaje? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w najnowszej odsłonie Raportu Food Trendów Pyszne.pl. To publikowany co roku zbiór faktów, ciekawostek i analiz z życia gastronomicznego Polaków, opracowany w oparciu o dane wewnętrzne serwisu, a także międzynarodowe i lokalne badania.
- Najpopularniejsze danie 2023 roku to kebab, który wyprzedził ubiegłorocznego mistrza – pizzę margheritę. Na szczycie rankingu znalazły się także: schabowy, cheeseburger i pierogi ruskie.
-
Najchętniej zamawianą kuchnią była kuchnia włoska. Na kolejnych miejscach w rankingu znalazły się kuchnia polska, amerykańska, arabska i japońska.
-
Mood Food, Zero Heroes, Fuzja Kultur i Virale na talerzu – te cztery trendy zidentyfikowało w 2023 r. Pyszne.pl wspólnie z globalną agencją analityczną WGSN.
Podobnie jak w poprzednich latach, współtwórcami publikacji są miliony użytkowników serwisu. To właśnie fakty i ciekawostki na temat ich zamówień tworzą główną część raportu. Uzupełniają go informacje o interesujących zjawiskach, które zaobserwować możemy w polskich kulinariach. W ich identyfikacji pomogły badania przeprowadzone przez globalny instytut analityczny WGSN oraz polską agencję K+ Research by Insight Lab. Komentarzami do zgromadzonych danych i analiz dzielą się znani eksperci – dziennikarka i blogerka Barbara Starecka (Nakarmiona Starecka) oraz twórca internetowy i autor książek kucharskich Michał Korkosz (Rozkoszny).
W 2023 roku triumf święci kebab. Podawany w picie, tortilli lub bułce zwycięża jednogłośnie we wszystkich największych miastach w Polsce. W tyle zostawił nie tylko pizzę, ale także kotleta schabowego, cheeseburgera czy pierogi ruskie. W kategorii popularności kuchni świata równych sobie nie miała za to kuchnia włoska. Zajęła w rankingu pierwsze miejsce przed kuchnią polską, amerykańską, arabską i japońską. Za wynik ten odpowiedzialne są głównie pizza i spaghetti bolognese, czyli włoskie dania, które użytkownicy Pyszne.pl zamawiali najczęściej. Polacy zmieniają swoje przyzwyczajenia dotyczące jedzenia mięsa i rozsmakowali się w kuchni wegetariańskiej. Świadczy o tym odsetek zamówień dań bezmięsnych wśród wszystkich złożonych na Pyszne.pl. W 2023 roku było ich już niemal 27% (z czego prawie 9% stanowiły potrawy wegańskie). Ulubione dania wegetariańskie Polaków to: pizza margherita, pierogi ruskie i sałatka grecka, natomiast wśród opcji wegańskich największą popularnością cieszyły się: falafel, sajgonki i zupa miso. Największymi fanami kuchni wegetariańskiej są mieszkańcy Wrocławia. Dania roślinne (wegańskie) królują z kolei wśród mieszkańców Bydgoszczy.
Branża gastronomiczna to obszar, w którym wiele się dzieje. W tym roku Pyszne.pl razem z globalną agencją analityczną WGSN wyróżniła cztery warte uwagi, kulinarne trendy, które będą zyskiwać na znaczeniu w 2024 roku. Zdaniem analityków jednym z najważniejszych trendów w 2024 r. będzie „mood food”. Eksperci WGSN i Pyszne.pl określają tak nie tylko potrawy, ale także zachowania związane z jedzeniem, które korzystnie wpływają na nasze emocje. Rosnąca świadomość na temat tego, jak oddziałuje na nas jedzenie, sprawia, że zmieniamy sposób patrzenia na żywienie. Coraz częściej stawiamy na elastyczność w planowaniu posiłków i eksperymentujemy z nowymi kombinacjami. Wybieramy opcje, które nam służą, nie narzucając sobie dietetycznego rygoru. Aż dla 38% ankietowanych comfort food to zdrowe owoce i warzywa. – Cały czas rośnie świadomość w zakresie żywienia i wpływu jedzenia na dobrostan naszego ciała i psychiki – komentuje Michał Korkosz, autor bloga kulinarnego Rozkoszny.pl. – Właśnie dlatego „comfort food” przestaje być rozumiany jako cheat meal, a jako jedzenie, które sprawia, że czujemy się lepiej.
Badania wykazują, że coraz więcej osób wyrabia w sobie proekologiczne nawyki pomagające troszczyć się o środowisko, w którym żyjemy. Aż 85% ankietowanych w badaniu Pyszne.pl przyznało, że segreguje śmieci po zamówionym jedzeniu, 83% korzysta z wielorazowych toreb i opakowań na żywność, a 60% celowo rezygnuje ze sztućców zamawiając jedzenie z dostawą. Dbamy w ten sposób o nasz wspólny dom i coraz częściej także o osobisty budżet. Ten ostatni jest ważnym elementem, który determinuje proekologiczne wybory. Dlaczego? Ponieważ chętniej wybieramy marki, które ułatwiają nam dostęp do ekologicznych rozwiązań bez wysiłku i co ważne, bez dodatkowych kosztów. Pomimo świadomości potrzeby zmian, większość Polaków wciąż nie chce dopłacać i wybiera gotowe rozwiązania, które nie obciążają naszych kieszeni.
Kuchnia także ulega wpływom globalizacji. Kultury kulinarne często przenikają się z dala od swoich ojczyzn, dzięki czemu powstają nieznane wcześniej połączenia. W ofercie polskich restauracji pojawiły się dania takie jak sushi burrito (połączenie japońsko-meksykańskie) czy „żuramen” (miks polskiego żurku i azjatyckiego ramenu), a jedną z najlepszych włoskich pizz w naszym kraju przygotowuje pizzaiolo z Ukrainy. Polacy lubią testować niestandardowe połączenia, choć jeszcze z odrobiną nieśmiałości. Jak wynika z badań Pyszne.pl ich ulubionym zestawieniem jest nadal kuchnia polsko-włoska, po którą sięga 65% ankietowanych (np. pizza z oscypkiem czy pierogi z ricottą). Do eksperymentów kulinarnych chętniej podchodzimy też w restauracjach niż w zaciszu własnej kuchni. – Lubimy nowe połączenia smakowe i autorskie podejście szefów kuchni, którzy z fantazją łączą różne porządki i kultury kulinarne. Widać w tym nasze obycie, znajomość źródeł tych kuchennych cytatów, wiedzę o kuchniach świata przywiezioną z zagranicznych podróży. Opanowaliśmy już podstawowe kulinarne abecadło. Kojarzymy flagowe dania z najpopularniejszych celów wakacyjnych wojaży. Rozumiemy wariacje będące sumą przywiezionych z nich, smakowych doświadczeń – zauważa Barbara Starecka.
Czy film na TikToku może zmienić bieg kulinarnej historii? Trend, który w raporcie Pyszne.pl przyjął nazwę „Viral na talerzu”, mówi o sile mediów społecznościowych w kształtowaniu gustów kulinarnych i ustanawianiu nowych kierunków konsumowania treści o jedzeniu. Popularność viralowych przepisów, apetycznych zdjęć oraz kulinarnych influencerów, pokazuje, że jest to zjawisko o dużym potencjale, z którym z pewnością trzeba się liczyć. Tym bardziej, że zgodnie z badaniami Pyszne.pl już co piąty Polak poszukuje w menu restauracji potraw znanych z mediów społecznościowych, a aż 56% badanych w wieku 18-24 lat poszukuje inspiracji kulinarnych na TikToku i YouTube. – W 2023 roku można było mieć wrażenie, że praktycznie co tydzień pojawiała się restauracja, w której są wszyscy lub danie, które wszyscy jedzą. Kulinarne virale to zjawisko, które masowo kształtuje nasze wybory żywieniowe – podsumowuje Michał Korkosz, autor bloga kulinarnego Rozkoszny.pl.
Pełna wersja Raport Food Trend 2023 znajduje się TUTAJ.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów