Młody mężczyzna śpiewa i gra na gitarze dla przypadkowo spotkanej w parku starszej pani. Do tego próbuje nawiązać rozmowę, recytując wcześniej ułożony tekst. Kobieta wstaje z ławki i, zapewne uznając go za niespełnionego artystę czy szaleńca, ucieka. Mężczyzna ćwiczy dalej – w końcu Międzynarodowy Dzień Seniora już niedługo. Na wesoło i z humorem o święcie przypominała kampania, przeprowadzona we wrześniu br. w Izaelu.
Działalność inicjatora kampanii, funkcjonującej od 2003 roku organizacji Adam Le Adam, ma na celu poprawę warunków i jakości życia osób starszych, żyjących poniżej linii ubóstwa. Stowarzyszenie, przy wsparciu wielu zaangażowanych społecznie wolontariuszy i pracowników socjalnych, stara się pomóc wszystkim seniorom, których oszczędności nie wystarczają na zaspokojenie podstawowych potrzeb i zakup leków. Osiągnięcie tego stanowi nie lada wyzwanie, zważywszy na fakt, że w świetle statystyk 25% mieszkańców Izraela w wieku 65+ jest ubogich, a 61% gospodarstw domowych których członkowie mają powyżej 50 lat boryka się z comiesięcznymi problemami finansowymi.
Jednym spośród największych realizowanych przez fundację programów jest akcja „Adoptuj seniora”. Miesięczna dotacja na osobę wykalkulowana została na 400 nowych szekli izraelskich, czyli około 310 zł. Jednak jak podkreślają pomysłodawcy, zarówno comiesięczne, jak i jednorazowe wsparcie finansowe, mogą pomóc w zapewnieniu godziwego życia starszym osobom, a co za tym idzie – całemu społeczeństwu – o czym także miał przypominać przygotowany przez agencję Shimoni Finkelstein Barki Draftfcb z Tel Awiwu spot telewizyjny.
Kampania zwracała uwagę na „niewidzialność” osób starszych i ich problemów poprzez promowanie ustanowionego przez Zgromadzenie Ogólne ONZ Międzynarodowego Dnia Seniora, obchodzonego począwszy od 1990 roku 1 października i będącego odpowiedzią Narodów Zjednoczonych na starzenie się społeczeństw. Według danych prezentowanych przez organizację, obecnie 1 na 10 osób na świecie jest powyżej 60 roku życia. W 2050 będzie to jedna na 5 osób. A w 2150 – 1 na 3. W te prognozy doskonale wpisuje się jedno z haseł organizacji Adam Le Adam – „Dziś to ona, jutro – ja lub ty” („Today it’s her, tomorrow, you or me.”).
E. Janota
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka
-
31.10.2024
Poszły z dymem