logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wiedza - Literatura > Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca
08.11.2024
Tematy: Wiedza - Literatura, Polska, Wiedza

Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca



Rynek pracy w Polsce stoi na progu przełomowych zmian, a ich kołem zamachowym będą Zetki. Jak wynika z dostępnych analiz, w 2025 roku co piąty pracownik w Polsce będzie przedstawicielem tego pokolenia. OLX Praca w swoim najnowszym raporcie analizuje zmiany, jakie wprowadzają młodzi [1]. Z badań przeprowadzonych wśród pracodawców [2] i pracowników z pokolenia Z [3] wynika, że polskie firmy zmieniają się na lepsze.

W najnowszym raporcie OLX Praca prezentuje stanowiska przedstawicieli pracodawców oraz pokolenia Z w najważniejszych obszarach związanych z wykonywaniem pracy – wynagrodzeniem, zarządzaniem, organizacją pracy, samorozwojem oraz work-life balance. Z przeprowadzonych analiz wynika, że w opinii pracodawców największą zachętą, skłaniającą Zetki do podjęcia pracy, jest wynagrodzenie. Badania pokazują również, że 57% aktywnych zawodowo osób urodzonych po 1995 roku ocenia swoje zarobki jako adekwatne do ich doświadczenia. Pracodawcy wskazują, że istotną zmianą wprowadzoną pod wpływem postawy Zetek jest wypracowanie w organizacjach przejrzystych zasad awansu finansowego oraz siatki wynagrodzeń.

Innym obszarem funkcjonowania organizacji, na który zdaniem badanych wpłynęła postawa Zetek, jest zarządzanie. Jak podkreślali pracodawcy – obecność młodych pracowników przyczyniła się do zmiany sposobu organizacji pracy oraz ustalania i komunikowania celów przez przełożonych. Znajduje to odzwierciedlenie w badaniu SW Research – 67% badanych Zetek przyznaje, że odkąd dołączyli do firmy, ich przełożony jasno wytycza im cele do realizacji. A co z organizacją pracy? Ponad połowa badanych przyznała, że w firmie, w której obecnie pracują, uwzględniono ich preferencje dotyczące pracy zdalnej, hybrydowej, bądź stacjonarnej. Tylko co czwarty pytany uznał, że pracodawca nie zaspokoił jego oczekiwań w tym zakresie. Wyniki te potwierdzają opinie pracodawców, spośród których blisko połowa stwierdziła, że pracownicy pokolenia Zet wpłynęli na bardziej elastyczne podejście ich firmy do form świadczenia pracy.

– Rola przedstawicieli pokolenia Zet na rynku pracy z każdym rokiem będzie coraz istotniejsza – mówi Jolanta Święcicka, senior marketing specialist, odpowiedzialna za kampanię OLX Praca. – Znaczenie to będzie większe dzięki rosnącej w siłę reprezentacji Zetek, ale przede wszystkim dzięki zmianom, których oczekują one od firm. Dzisiaj te oczekiwania mogą budzić skrajne emocje i prowadzić do negatywnych ocen całego pokolenia. Ale jeśli dogłębnie je przeanalizujemy, to większość z nas doceni na przykład to, że wielu z przedstawicieli pokolenia Z przyczynia się do osiągnięcia równowagi między pracą i życiem prywatnym.

Kwestiami istotnymi zarówno z perspektywy Zetek, jak i pracodawców, są samorozwój oraz równowaga między pracą i życiem prywatnym. Pierwsza jest sposobem na zniwelowanie powstającej na rynku pracy luki kompetencyjnej, druga – przyczynia się do budowania dobrostanu pracowników. Okazuje się jednak, że jedynie co czwarty ankietowany pracodawca zgodził się ze stwierdzeniem, że pracownicy z pokolenia Zet wpłynęli na rozbudowę oferty szkoleń, kursów i praktyk dla pracowników w obszarach, w których chcieliby rozwijać swoje umiejętności. Z drugiej strony 50% młodych deklaruje, że firmy zapewniają im rozwój zawodowy i wspierają w poszukiwaniu optymalnych dróg rozwoju. Zetki doceniają też starania pracodawców na rzecz tworzenia wielopokoleniowych zespołów, umożliwiając tym samym transfer wiedzy i umiejętności między ich członkami (z taką opinia zgadza się 57% badanych).

Obszar, w którym widoczne jest mniejsze zadowolenie Zetek, to rozwiązania wspierające zdrowie psychiczne. I chociaż badania przeprowadzone wśród pracodawców wskazują, że młode pokolenie miało znaczący wpływ na rozszerzenie pakietu tego typu działań, to 33% badanych Zetek przyznało, że w ich firmach brakuje tego typu programów.

– Nasz raport to z jednej strony analiza obecnej sytuacji na rynku pracy, a z drugiej cenna wskazówka dla pracodawców, którzy już teraz rekrutują najmłodszych pracowników – komentuje Artur Kołpowski, jobs and services director w OLX. – Wielu z ich obawia się Zetek, ponieważ wyobrażenia o ich pracy opierają o funkcjonujące w opinii społecznej stereotypy. My zaś chcemy pokazać, że to kreatywne, świadome swojej wartości pokolenie, któremu będziemy zawdzięczali wiele pozytywnych zmian na rynku pracy.

Pełna wersja raportu znajduje się TUTAJ.

[1] Różne pokolenia, jedna organizacja Stanisław Wojnicki
[2] Ankieta OLX praca, przeprowadzona wśród firm (średnich i dużych), n=43
[3] SW Research dla OLX Praca, sierpień 2024 r. n=605

Źródło informacji: OLX
oprac: Dorota Chrobak








10.10.2025 polecamy

Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym


10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.  1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz" Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 13.11.2025Wydarzenia

    „6 7”, „brainrot” czy „skibidi”? Młodzieżowe Słowo Roku 2025

  • 07.11.2025Odpowiedzialny biznes / CSR

    Stare Telefony Działają Cuda

  • 03.11.2025Akcje

    Kampanie kinowe dla instytucji publicznych

  • 23.10.2025Kreacje / printy

    Tiszert. T-Search

  • 23.10.2025Kreacje / printy

    Ciche sygnały

  • 22.10.2025Kampanie

    ZWROTOMOCNI – o systemie kaucyjnym w lekkiej formie

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek