Kampanie proekologiczne często epatują drastycznym przekazem, budzą lęk i niepokój. W efekcie mogą wywoływać efekt odwrotny od zamierzonego – zamiast przykuwać uwagę odbiorców, zniechęcają czy wręcz odrzucają. Jak się jednak okazuje, możliwe jest „opakowanie” niezwykle poważnego przekazu w lekką, a nawet humorystyczną formułę. Dwie, uzupełniające się kampanie społeczne niemieckiej organizacji Aktion Baum są tu najlepszym przykładem.
Według oficjalnych danych aż jedną trzecią powierzchni Niemiec (11,4 mln hektarów) zajmują lasy. Teoretycznie to świetny wynik, problem w tym, że coroczne badania stanu drzew, przeprowadzane przez rząd federalny, pokazują fatalną ich kondycję. Według Raportu o stanie lasów z 2022 r. tylko jedno na pięć drzew w Niemczech jest uważane za zdrowe. Tamtejsze lasy są stale narażone na szereg czynników stresogennych: ekstremalne fale upałów, suszę, niedobory wody oraz nieustanne ataki korników.
Berlińska agencja FRASER przygotowała dwa projekty. Jako pierwsza, w kwietniu b.r. wystartowała kampania outdoorowa, której pomysł wziął się z prostego pytania: co by było, gdybyśmy mogli wczuć się w rolę drzew? Co byśmy wówczas poczuli albo usłyszeli? Odpowiedź nie jest, rzecz jasna, optymistyczna, ale twórcy projektu postanowili przedstawić ją w niebanalny sposób. W efekcie powstały billboardy (poniżej) opatrzone hasłami, przypominającymi dialogi z filmów akcji klasy B. Druga odsłona kampanii wystartowała 4 maja b.r. To data nieprzypadkowa – tego dnia na całym świecie fani obchodzą nieformalne święto, Dzień Gwiezdnych Wojen. I właśnie 4 maja premierę miał klip, w którym spustoszenia siejące przez korniki porównano do sił znajdujących się po Ciemnej Stronie Mocy.
Dzięki czemu udało się trafić z proekologicznym przekazem do odbiorców teoretycznie w ogóle niezainteresowanych losem niemieckich drzew.
txt: Dorota Chrobak
zobacz także
-
20.06.2025Wydarzenia
AI napisze bajkę dla wnuka. Warsztaty dla seniorów już 24 czerwca
-
16.06.2025Odpowiedzialny biznes / CSR
Sprzęt sportowy za darmo. Wystarczy aplikacja
-
13.06.2025Wydarzenia
Głosuj codziennie! Pomóż dzieciakom wygrać
-
12.06.2025Kampanie
Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?
-
10.06.2025Kreacje / printy
Dostrój się do drogi
-
10.06.2025Wydarzenia
Drzewo Roku po raz 15!