A propos wyborów. Sondaże poparcia i prognozowana frekwencja to główne informacje podawane przez media w trakcie trwania kampanii wyborczych. Ale jak przekonać obywateli, by poszli do urn?
Jednym z przykładów takich zachęt jest ambientowa akcja przeprowadzona w kwietniu br. przed wyborami parlamentarnymi na Węgrzech. Przygotowała ją agencja DDB z Budapesztu, która postanowiła zmobilizować Węgrów do głosowania pokazując, że rezygnacja z pójścia na wybory to unikanie odpowiedzialności. "Bury your head into the sand or go vote!" ("Schowaj głowę w piasek lub idź głosować") głosiło hasło przedsięwzięcia.
Bierność, lenistwo i inne sposoby racjonalizowania nieobywatelskiej postawy uosabiał i jednocześnie ośmieszał manekin z głową schowaną w stercie piachu. Instalację umieszczono na ciężarówce objeżdżającej stolicę Węgier. Z zamontowanych na niej głośników rozlegał się komunikat: "Attention, we have fresh sand. You can take it away in small bags or big sacks according to your head size. Take a big pile of sand for the 11th April and put your head in it if you don’t go vote" ("Uwaga, mamy świeży piasek. Możesz wziąć go ile chcesz, w zależności od wielkości Twojej głowy. Weź dużo piasku i schowaj w niego głowę, jeśli 11 kwietnia nie pójdziesz głosować").
Niestandardowy pomysł przyciągnął media. Czy był skuteczny? W pierwszej turze wyborów frekwencja wyniosła ponad 64%, ale akcja to tylko jeden z wielu czynników, który mógł przyczynić się do takiego wyniku.
K. Kukuła
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
16.07.2024
Kalkulator śladu węglowego HITem 2024 roku
-
24.05.2024
Ruszyły zgłoszenia do 25. edycji konkursu Effie Awards Poland
-
17.05.2024
Newbie prezentuje kolekcję stworzoną z resztek tkanin z wcześniejszych projektów
-
30.04.2024
Jak opowiadać o działaniach pro publico bono? Webinar Effie in Practice dla NGO
-
29.03.2024
Maty dla schroniskowych zwierząt czyli drugie życie plecaków Glovo
-
22.03.2024
Zamień „elektrograty” na kwitnące kwiaty od Castoramy