Co się gapisz lesbo? Co się gapisz pedale? – „krzyczały” prowokacyjnie na czarnym tle białe litery. Zaskakujące plakaty pojawiły się na warszawskich ulicach w marcu 2007 roku. To jedna z takich kampanii, które pamięta się długo.
Na plakatach, poza „krzykami” nie było żadnych dodatkowych informacji. Była to pierwsza – teaserowa – część kampanii społecznej „Homofobia – tak to wygląda”, przygotowanej przez stowarzyszenie Kampania Przeciw Homofobii. Po tygodniu na tych samych citylightach pojawiły się zdjęcia (autorstwa Oiko Petersena) kobiety i mężczyzny, którym towarzyszyło hasło: „Pedał!/Lesba! Słyszę to codziennie. Nienawiść boli.”
– Dzięki użyciu kampanii teaserowej chcieliśmy skupić uwagę warszawiaków na szczególnie trudnej w tamtym czasie sytuacji lesbijek i gejów. Pamiętajmy, że był to czas kiedy ówczesny wicepremier Roman Giertych walczył z „promocją” homoseksualizmu w życiu publicznym i chciał zwolnić nauczycieli-gejów z pracy. – mówi Marta Abramowicz, była prezes stowarzyszenia Kampania Przeciw Homofobii.
Kampanii billboardowej towarzyszyła także wystawa w Austriackim Centrum Kultury pod tym samym tytułem, na której zaprezentowano fotografie, wycinki prasowe i filmy wideo pokazujące przykłady homofobii w Polsce. Nad wystawą patronat objęła Rada Europy, która promuje różnorodność i tolerancję organizując kampanię „Każdy inny – wszyscy równi”.
W 2008 roku w rankingu czytelników PRoto na „Najciekawsze kampanie społeczne” kampania „Homofobia tak to wygląda” zajęła 6. miejsce. W 2009 roku została ona umieszczona w "Przewodniku po dobrych pomysłach", prezentującym najciekawsze przykłady współpracy pomiędzy organizacjami pozarządowymi a firmami komercyjnymi. „Przewodnik…” został wydany przez Stowarzyszenie Dziennikarzy i Dokumentalistów "Koncentrat".
Strona kampanii: www.stophomofobia.kph.org.pl
T.Szypuła
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie