logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Kreacje / printy > Papieros i e-papieros to fałszywy przyjaciel – ostrzega kampania #STOPFEJKFRIENDS
20.03.2020
Tematy: Kreacje / printy, Kampanie, Polska, Edukacja, Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia

Papieros i e-papieros to fałszywy przyjaciel – ostrzega kampania #STOPFEJKFRIENDS



Trwa kampania społeczna #STOPFEJKFRIENDS, upowszechniająca wiedzę na temat szkodliwości palenia tytoniu i używania elektronicznych papierosów – przez osoby poniżej 18 roku życia.

Dane na temat palenia wśród polskiej młodzieży mogą wprawić w przygnębienie. Według badania zrealizowanego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, niemal 60 procent osób w wieku 15-18 lat przynajmniej raz sięgnęło po papierosa. Choć zdecydowana większość z nich zdaje sobie sprawę ze szkodliwości palenia – 75 procent uważa, że używanie papierosów zdecydowanie szkodzi zdrowiu, a 18 procent, że raczej szkodzi – młodzi ludzie nie zamierzają zerwać z nałogiem. Podobne wnioski płyną z analizy przeprowadzonej przez dom badawczy MASMI. Według respondentów i respondentek w wieku 16-18 lat, większość nastolatków pali. Zwykle jest to przynajmniej połowa klasy. Rzadkością są sytuacje, w których to niepalący stanowią większość w grupie. Młodzi ludzie z reguły zaczynają palenie w wieku 12-14 lat, ale niektórzy wcześniej, nawet – co może się wydawać szokujące – w wieku 8 lat (!). Bardzo popularne są papierosy elektroniczne i to od nich często zaczyna się przygoda z paleniem.

Na podstawie powyższych badań (ilościowych i jakościowych) Fabryka Komunikacji Społecznej w konsultacji z ekspertami NIZP-PZH opracowała kreację kampanii i zaplanowała realizację poszczególnych działań w 2019 i 2020 roku. Kampania #STOPFEJKFRIENDS została zbudowana wokół postaci Jana Fejka – personifikacji nałogu nikotynowego. Fejk jest symbolem fałszywego przyjaciela, który w przebiegły sposób manipuluje i niszczy drugą osobę, by osiągnąć swoje cele. Pod maską „fajnego kumpla” kryje się toksyczna osoba, ktoś, kogo należy się wystrzegać. Przyjaźń z Fejkiem – podobnie jak przyjaźń z papierosem lub e-papierosem – powoduje przykre konsekwencje: straty finansowe, spadek kondycji fizycznej, zepsucie relacji z najbliższymi. Pozwoliło to ukazać w obrazowy, plastyczny sposób zdradliwą relację, w jaką wchodzi młody człowiek, który zaczyna palić.

Spot wyreżyserowała Nastazja Gonera, Fejka zagrał Mikołaj Kubacki, aktor Starego Teatru w Krakowie.

Szkielet kampanii zbudowano na powyższym formacie i spójnych z nim materiałach graficznych. W grudniu 2019 roku został wyprodukowany spot video oraz pięć krótkich form video, wykorzystywanych następnie w kampanii internetowej, prowadzonej w serwisach social mediowych – YouTube, Facebook, Instagram. Powstała również strona www kampanii: stopfejkfriends.pl.

Przekaz do grupy docelowej płynie za pośrednictwem idoli młodzieży. Ogółem 50 influencerów przygotowuje, a następnie publikuje na swoich kanałach video-opowieści o ich toksycznych relacjach lub opisy sytuacji, w których zetknęli się z „fejk friends” w realu. Każdy spot zostanie opatrzony hasztagiem kampanii #STOPFEJKFRIENDS. W 2020 roku działania w ramach kampanii zostaną poszerzone o działania outdoorowe (800 sztuk w całej Polsce) oraz interaktywną wystawę, która odwiedzi 16 miast w całej Polsce i pojawi się na wydarzeniach popularnych w tej grupie wiekowej (typu Open’er Festival). Zrealizowany zostanie również program edukacyjny w szkołach (1000 szkół), którego finałem będzie stworzenie przez uczniów ich własnej koncepcji spotu reklamowego – najlepszy pomysł zostanie zrealizowany. W trakcie całego roku będą prowadzone działania PR wokół kampanii.

Projekt został dofinansowany w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016 – 2020 ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia. Konsultacja merytoryczna: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny.

dzieci zdrowie papierosy edukacja Fabryka Komunikacji Społecznej tytoń e-papierosy #STOPFEJKFRIENDS


Nazwa kampanii:
#STOPFEJKFRIENDS
Czas:
2019.10.1 - 2020.12.1
Nadawca:
Ministerstwo Zdrowia
Wykonawca:
Fabryka Komunikacji Społecznej
Adresaci:
Młodzież w wieku 16-18 lat
Hasło kampani:
#STOPFEJKFRIENDS





03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 12.06.2025Kampanie

    Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?

  • 11.06.2025Kreacje / printy

    Po stronie mocy korników

  • 10.06.2025Kreacje / printy

    Dostrój się do drogi

  • 10.06.2025Wydarzenia

    Drzewo Roku po raz 15!

  • 08.06.2025Kreacje / printy

    W chłodni

  • 06.06.2025Kreacje / printy

    Zepsute bajki

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek