Papieros i e-papieros to fałszywy przyjaciel – ostrzega kampania #STOPFEJKFRIENDS
Trwa kampania społeczna #STOPFEJKFRIENDS, upowszechniająca wiedzę na temat szkodliwości palenia tytoniu i używania elektronicznych papierosów – przez osoby poniżej 18 roku życia.
Dane na temat palenia wśród polskiej młodzieży mogą wprawić w przygnębienie. Według badania zrealizowanego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, niemal 60 procent osób w wieku 15-18 lat przynajmniej raz sięgnęło po papierosa. Choć zdecydowana większość z nich zdaje sobie sprawę ze szkodliwości palenia – 75 procent uważa, że używanie papierosów zdecydowanie szkodzi zdrowiu, a 18 procent, że raczej szkodzi – młodzi ludzie nie zamierzają zerwać z nałogiem. Podobne wnioski płyną z analizy przeprowadzonej przez dom badawczy MASMI. Według respondentów i respondentek w wieku 16-18 lat, większość nastolatków pali. Zwykle jest to przynajmniej połowa klasy. Rzadkością są sytuacje, w których to niepalący stanowią większość w grupie. Młodzi ludzie z reguły zaczynają palenie w wieku 12-14 lat, ale niektórzy wcześniej, nawet – co może się wydawać szokujące – w wieku 8 lat (!). Bardzo popularne są papierosy elektroniczne i to od nich często zaczyna się przygoda z paleniem.
Na podstawie powyższych badań (ilościowych i jakościowych) Fabryka Komunikacji Społecznej w konsultacji z ekspertami NIZP-PZH opracowała kreację kampanii i zaplanowała realizację poszczególnych działań w 2019 i 2020 roku. Kampania #STOPFEJKFRIENDS została zbudowana wokół postaci Jana Fejka – personifikacji nałogu nikotynowego. Fejk jest symbolem fałszywego przyjaciela, który w przebiegły sposób manipuluje i niszczy drugą osobę, by osiągnąć swoje cele. Pod maską „fajnego kumpla” kryje się toksyczna osoba, ktoś, kogo należy się wystrzegać. Przyjaźń z Fejkiem – podobnie jak przyjaźń z papierosem lub e-papierosem – powoduje przykre konsekwencje: straty finansowe, spadek kondycji fizycznej, zepsucie relacji z najbliższymi. Pozwoliło to ukazać w obrazowy, plastyczny sposób zdradliwą relację, w jaką wchodzi młody człowiek, który zaczyna palić.
Spot wyreżyserowała Nastazja Gonera, Fejka zagrał Mikołaj Kubacki, aktor Starego Teatru w Krakowie.
Szkielet kampanii zbudowano na powyższym formacie i spójnych z nim materiałach graficznych. W grudniu 2019 roku został wyprodukowany spot video oraz pięć krótkich form video, wykorzystywanych następnie w kampanii internetowej, prowadzonej w serwisach social mediowych – YouTube, Facebook, Instagram. Powstała również strona www kampanii: stopfejkfriends.pl.
Przekaz do grupy docelowej płynie za pośrednictwem idoli młodzieży. Ogółem 50 influencerów przygotowuje, a następnie publikuje na swoich kanałach video-opowieści o ich toksycznych relacjach lub opisy sytuacji, w których zetknęli się z „fejk friends” w realu. Każdy spot zostanie opatrzony hasztagiem kampanii #STOPFEJKFRIENDS. W 2020 roku działania w ramach kampanii zostaną poszerzone o działania outdoorowe (800 sztuk w całej Polsce) oraz interaktywną wystawę, która odwiedzi 16 miast w całej Polsce i pojawi się na wydarzeniach popularnych w tej grupie wiekowej (typu Open’er Festival). Zrealizowany zostanie również program edukacyjny w szkołach (1000 szkół), którego finałem będzie stworzenie przez uczniów ich własnej koncepcji spotu reklamowego – najlepszy pomysł zostanie zrealizowany. W trakcie całego roku będą prowadzone działania PR wokół kampanii.
Projekt został dofinansowany w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016 – 2020 ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia. Konsultacja merytoryczna: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów