logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Pandemia COVID-19 to doskonały moment na rzucenie palenia i wapowania
16.04.2020
Tematy: Opinie, Polska, Edukacja, Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia

Pandemia COVID-19 to doskonały moment na rzucenie palenia i wapowania



Palenie warto rzucić nie tylko w czasach pandemii, dlatego we współpracy z Narodowym Instytutem Zdrowia Publicznego powstała kampania #STOPFEJKFRIENDS. Dla nastolatków najważniejsza jest prawdziwa przyjaźń, ale jak ją rozpoznać i nie popaść w fałszywe relacje? Prawdziwy przyjaciel motywuje do działania, zawsze można na niego liczyć, wspiera w kryzysowych sytuacjach. Toksyczna przyjaźń ciągnie w dół, kradnie kasę, marnuje czas… Zupełnie jak papierosy i e-papierosy. Czemu właśnie teraz warto powiedzieć paleniu NIE, a izolacja – paradoksalnie – może pomóc w kontrolowaniu nałogu – o tym rozmawiamy z dr hab. Łukaszem Balwickim z Poradni Antynikotynowej Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku, współtwórcą kampanii #STOPFEJKFRIENDS.

Naukowcy są zgodni – zarówno osoby palące papierosy, jak i wapujące, znacznie ciężej przechodzą infekcję koronawirusem. Nie trzeba zresztą koronawirusa. Wystarczy zwykła grypa, którą palacze znoszą gorzej niż osoby niepalące. Proszę opowiedzieć, skąd bierze się ta zależność?

Zarówno palenie jak i wapowanie upośledza odporność immunologiczną płuc. Substancje zawarte w dymie i aerozolu uszkadzają m.in. rzęski w drzewie oskrzelowym, których zadaniem jest oczyszczanie płuc. To zarówno sprzyja infekcji, jak i pogarsza jej przebieg. Badania pokazują, że palacze częściej zapadają na COVID-19 i mieli cięższy przebieg choroby.

SARS-CoV-2 to wyjątkowo zaraźliwy wirus. Czy chodzenie do sklepów, by kupić papierosy, dotykanie ust, wymiana e-pap etc. zwiększa ryzyko zakażenia?

Wirus SAR-CoV-2 rozprzestrzenia się drogą kropelkową (kichanie, kaszel) ale jest również obecny w powietrzu wydychanym przez osobę zainfekowaną, która może nie mieć objawów choroby (bezobjawowy nosiciel). Wirus utrzymuje się również na powierzchniach przedmiotów nawet do trzech dni. Dlatego chodzenie do sklepów, a nawet sam fakt palenia czy wapowania sprzyja infekcji. W czasie tych czynności palacze wielokrotnie dotykają papierosów czy e-papierosów, mogąc przenosić wirusa w okolice ust i nosa.

Co powiedziałby Pan osobom, które teraz, w obliczu pandemii COVID-19, myślą o rzuceniu palenia? Jak zachęciłby ich Pan do podjęcia tej decyzji?

Pandemia COVID-19 to doskonały moment na rzucenie palenia i wapowania. Tym aktem szybko zmniejszamy ryzyko infekcji wirusem SARS-CoV-2 i jej gorszego przebiegu. Ograniczenia w przemieszczaniu paradoksalnie pomogą nam kontrolować nałóg, gdyż o wiele trudniej teraz o zaopatrywanie się w papierosy czy płyny do e-papierosów. Odchodzi również funkcja socjalizacyjna nałogu – z powodu ograniczeń w kontaktach nie mamy już z kim wyjść razem na „dymka”. Warto więc wykorzystać ten czas na rzucenie nałogu.

dr hab. Łukasz Balwicki, zdj. Sylwia Mierzewska, UCK

dzieci zdrowie papierosy edukacja Fabryka Komunikacji Społecznej tytoń e-papierosy #STOPFEJKFRIENDS COVID19 Coronavirus pandemia epidemia COVID-19 SARS-CoV-2







06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 14.07.2025Kampanie

    To zdjęcie wciąż się ładuje. Poruszająca kampania o Alzheimerze

  • 12.07.2025Kreacje / printy

    Kwiaty

  • 10.07.2025Kreacje / printy

    Nie ma powodu do świętowania

  • 09.07.2025slider

    Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1

  • 08.07.2025Kampanie

    Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie

  • 06.07.2025slider

    Młodzi ludzie najbardziej samotni

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek