We wtorek 21 czerwca 2016 roku o godzinie 10.00 na Skwerze Wolnego Słowa przy ulicy Mysiej w Warszawie odbyło się podpisanie przez ugrupowania polityczne zobowiązania do realizacji założeń zawartych w Pakcie na rzecz Mediów Publicznych. Jest to drugi, po Pakcie dla Kultury, rodzaj umowy społecznej podpisanej między reprezentantami strony obywatelskiej oraz reprezentantami ugrupowań politycznych. Umowa podkreśla, że media publiczne są przedmiotem szczególnej troski obywateli i odpowiedzialności władzy.
Prowadząca Beata Chmiel, reprezentująca inicjatorów Paktu przedstawiła ideę podpisania zobowiązania i przypomniała historię zawiązania Paktu. Agnieszka Holland (Obywatele Kultury) przypomniała, że środowiska kultury zabiegały o nową ustawę medialną od czasu ostatniego Kongresu Kultury, kiedy został powołany Obywatelski Komitet Mediów Publicznych, a następnie złożony w sejmie obywatelski projekt ustawy medialnej. Agnieszka Holland mówiła: Niezależnie od kontekstu politycznego ta sprawa jest coraz bardziej aktualna, ponieważ coraz trudniej znaleźć nam platformę, na której mogą porozumieć się różne siły społeczne, ludzie różnych poglądów, różnych wrażliwości, gdzie może funkcjonować informacja, która byłaby wiarygodna dla większości i gdzie może powstawać i gdzie może być prezentowana kultura narodowa i wysoka, i popularna, gdzie możemy się wszyscy wypowiedzieć, spotkać i porozumieć. Wierzę, że ten nasz dzisiejszy akt jest krokiem do rzeczywistej współpracy.
W imieniu strony społecznej – sygnatariuszy Obywatelskiego Paktu na rzecz Mediów Publicznych podpisały się pod zobowiązaniem Agnieszka Holland (Obywatele Kultury), Katarzyna Szafranowska (Obywatele Nauki) i Weronika Czyżewska-Waglowska (Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych). W imieniu ugrupowań politycznych: Barbara Nowacka (Inicjatywa Polska), Ryszard Petru (Nowoczesna), Marek Kossakowski (Partia Zieloni), Grzegorz Schetyna (Platforma Obywatelska), Władysław Kosiniak-Kamysz (Polskie Stronnictwo Ludowe).
Reprezentanci partii i ugrupowań podpisując się wyrazili poparcie dla Obywatelskiego Paktu na rzecz Mediów Publicznych, sformułowanego przez przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego: organizacje pozarządowe i ruchy społeczne: Popierając Pakt zobowiązujemy się do solidarnych, ponadpartyjnych działań na rzecz stworzenia w Polsce gwarancji prawnych dla rzetelnych, bezstronnych, obiektywnych mediów publicznych, wolnych od partyjnych, politycznych i komercyjnych zależności; mediów realizujących misję publiczną w duchu otwartości, odpowiedzialności oraz poszanowania różnorodności światopoglądowej i kulturowej”. W szczególności podpisując zobowiązały się do uczestnictwa w debatach i konsultacjach zmierzających do wypracowania projektu ustawy o mediach publicznych i do złożenia go w sejmie. Zobowiązanie rozpoczyna wspólne prace sygnatariuszy nad obywatelskim projektem nowej ustawy medialnej. Zobowiązanie jest otwarte dla wszystkich sił politycznych w Polsce.
Obywatelski Pakt na rzecz Mediów Publicznych został podpisany 14 marca 2016 r. przez ponad 70 organizacji, ruchów i stowarzyszeń obywatelskich, kulturalnych i społecznych. Pakt powstał z inicjatywy Obywateli Kultury, Obywateli Nauki i Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych, którzy od Kongresu Kultury w 2009 roku domagają się reformy i uspołecznienia mediów publicznych.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS