Papierowe podkładki na tackach zaskoczyły klientów restauracji w Puerto Rico. Zamiast ofert promocyjnych pojawiły się na nich zdjęcia posiłków mieszkańców… celi śmierci.
W akcji ambientowej “The Last Meal: A strong dish” (”Ostatni posiłek: Mocne danie”) zorganizowanej przez agencję DDB Latina z San Juan na zlecenie Amnesty International wykorzystano zdjęcia z ekskluzywnej sesji Jamesa Reynoldsa. Uznany brytyjski fotograf w 2009 r. uchwycił najbardziej oryginalne zamówienia więźniów skazanych na śmierć. Twórcy akcji posłużyli się przedstawieniami, by nie dopuścić do przywrócenia kary śmierci w Puerto Rico. Z powodu stale wzrastającego czynnika przestępczości mieszkańcy wyspy coraz częściej opowiadali się bowiem za powrotem do najostrzejszego rozwiązania.
Ostatnią osobą w Puerto Rico skazaną na śmierć był Pascual Ramos, powieszony za morderstwo w 1927 roku. Dwa lata później, Zgromadzenie Ustawodawcze Puerto Rico zniosło karę śmierci. Obecnie konstytucja wyraźnie jej zabrania, lecz decyzją rządu federalnego można ją przywrócić. Amnesty International potrzebowała mocnej strategii.
Pomysł opierał się na postawieniu mieszkańców wyspy w sytuacji skazanego wybierającego swój ostatni w życiu posiłek. Przesłanie organizacji przeciwko karze śmierci trudno było zignorować, ponieważ znajdowało się ono na samym szczycie papierowej podkładki – "The death penalty is on the table. What would you have ordered?" ("Kara śmierci [tu gra słów: on the table-na stole, ale też idiom oznaczający, że coś jest przedmiotem dyskusji]. Co ty byś zamówił/nakazał?). Celem było sprowokowanie dyskusji i zachęcenie do zajrzenia na stronę internetową organizacji.
Kampania ostatecznie zmotywowała tysiące osób do podpisania się pod cyfrową petycją do Prokuratora Generalnego Stanów Zjednoczonych, którym Puerto Rico podlega, by nie przywracać kary śmierci, co potwierdziło się również w sondażach (57% badanych opowiedziało się przeciw temu rozwiązaniu).
Tha Last Meal została wyróżniona Złotym Lwem prestiżowego międzynarodowego festiwalu reklamy Cannes Lions 2013 w kategorii Outdoor Lions.
Małgorzata Szwarc
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka
-
31.10.2024
Poszły z dymem