logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Kampanie > Ojcowie do książek! Ruszyła kampania #TataTeżCzyta
19.05.2025
Tematy: Kampanie, Polska, Organizacje pozarządowe / NGO

Ojcowie do książek! Ruszyła kampania #TataTeżCzyta

Ojcowie do książek! Ruszyła kampania #TataTeżCzyta


Jak pokazują badania Biblioteki Narodowej dotyczące stanu czytelnictwa książek w Polsce, mężczyźni czytają mniej niż kobiety, rzadziej też czytają swoim dzieciom. W 2024 roku czytanie zadeklarowało 47% kobiet i 35% mężczyzn. Niepokojący trend widać też u chłopców, którzy dużo wcześniej niż dziewczynki przestają czytać książki. Jedną z przyczyn może być brak męskiego czytającego wzorca. Tegoroczna odsłona kampanii #TataTeżCzyta próbuje to zmienić. 

Ojcowie, wujkowie, dziedkowie – do książek!

W odpowiedzi na spadek zainteresowania czytaniem wśród chłopców, twórcy kampanii chcą zachęcić do tej czynności mężczyzn. „…bo czytanie łączy” – to hasło tegorocznej edycji organizowanej przez Fundację Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak.

W spocie promującym akcję wzięli udział Wojciech i Marcin Mannowie. Ojciec i syn podkreślają znaczenie wspólnego czytania jako gestu bliskości i inwestycji w rozwój dziecka.

– Dlaczego warto czytać? Odpowiedź na to pytanie mogłaby być bardzo długa. Najkrócej można powiedzieć, że czytać trzeba po to, żeby… gwałtownie nie zgłupieć. Czytanie jest dobre dla nas i dla naszych dzieci, bo rozwija, pomaga zrozumieć świat i łączy – dlatego warto czytać wspólnie. Ja czytałem dziecku i nauczyłem je czytać. Dziś się z tego cieszę – mówi Wojciech Mann.

– Na swoim przykładzie mogę powiedzieć, że czytający ojciec, to skarb. Nauczył mnie czytać, ale co ważniejsze – zbudował we mnie nawyk czytania, dzięki czemu obecność książek jest naturalna w moim życiu. A po co czytać? Przede wszystkim, żeby rozwijać wyobraźnię i po prostu się nie nudzić! – dodaje Marcin Mann.

Spot będzie emitowany w wybranych stacjach telewizyjnych, w sieci kin Helios oraz w mediach cyfrowych i kanałach online. Kampania obejmuje też outdoor (m.in. wielkoformatowe nośniki PKP), spoty radiowe, działania w mediach społecznościowych oraz współprace z influencerami.

Inspiracja i edukacja

Jak pokazują analizy Uniwersytetu Harvarda, to właśnie ojcowie częściej podczas lektury prowokują „dyskusje wyobrażeniowe”, stawiają pytania, podważają fabułę i zachęcają dziecko do myślenia. Taki dialogiczny, aktywny sposób czytania nie tylko rozwija język i wyobraźnię, ale też buduje głęboką więź. Badania wskazują, że szczególnie ojcowie są gotowi krytykować książkę, stawiać jej i dziecku wyzwania, co przynosi świetne efekty na poziomie rozwoju dzieci, bo je stymuluje do reakcji.

Jak podkreśla Monika Wróbel-Lutz z Wydawnictwa Tatarak: „Brawa dla wszystkich czytających Ojców, Dziadków czy Wujków gotowych nie zgodzić się z fabułą. Zapraszamy do takiej niezgody – wszystkich – Tatusiów, ale także czytające Mamy!”.

Kampania z założenia ma nie tylko inspirować, ale też edukować. Organizatorzy przygotowali poradnik dla rodziców i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2025”. Można w nim znaleźć m.in. odpowiedź na pytania, jakie korzyści płyną z czytania i co czytać z dzieckiem? Publikacja dostępna jest do pobrania za darmo w wersji online na stronie kampanii: www.tatatezczyta.pl 

Znani ojcowie dają przykład

Ambasadorzy i organizatorzy akcji Tata też czyta

Do grona Ambasadorów, Łukasza „Jurasa” Jurkowskiego, Łukasza Dominiaka, Janka Dąbrowskiego (JDabrowsky) i innych znanych ojców, w tym roku dołączyli kolejni, m.in. Rafał Sonik, Wojtek Fiedorczuk, Karol Solar Poziemski, Krystian Hanke, Zygmunt Miłoszewski i Andrzej Deskur. Kampanię wspierają również koszykarze drużyny Trefl Sopot i siatkarze klubu Trefl Gdańsk.

Organizatorzy kampanii: Fundacja Powszechnego Czytania, Wydawnictwo Tatarak

oprac. Karolina Sendal, na podstawie materiałów prasowych

czytanie książki promocja czytelnictwa biblioteka narodowa


Nazwa kampanii:
#TataTeżCzyta
Czas:
2025.5 - 2025.6
Nadawca:
Fundacja Powszechnego Czytania, Wydawnictwo Tatarak
Hasło kampani:
...bo czytanie łączy





12.06.2025 polecamy

Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?


„Jesteśmy tu, bo mamy dość!” – mówi Sebastian Stankiewicz w najnowszym spocie społecznym. Ale to nie zapowiedź filmu akcji. To apel o empatię wobec kur, które całe życie spędzają w ciasnych klatkach. Stowarzyszenie Otwarte Klatki w kampanii „Gang troski o nioski” pokazuje, że każdy z nas może zmienić los tych zwierząt. Warunki przystąpienia? Troska, dostęp do internetu i kilka minut tygodniowo. W akcję włączył się aktor, Sebastian Stankiewicz, znany m.in. z serialu Edukacja xD, a także roli szpaka Mateusza w Akademii pana Kleksa. Mroczny klimat, jasny cel Spot stylizowany jest na scenę z Podziemnego kręgu – ciemne pomieszczenie, tłum ludzi, napięcie w...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 20.06.2025Wydarzenia

    AI napisze bajkę dla wnuka. Warsztaty dla seniorów już 24 czerwca

  • 19.06.2025Wydarzenia

    Konkurs i e-book „Zrozumieć dziecięcy świat”

  • 16.06.2025Odpowiedzialny biznes / CSR

    Sprzęt sportowy za darmo. Wystarczy aplikacja

  • 13.06.2025Wydarzenia

    Głosuj codziennie! Pomóż dzieciakom wygrać

  • 12.06.2025Kampanie

    Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?

  • 11.06.2025Kreacje / printy

    Po stronie mocy korników

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek