Ojcowie do książek! Ruszyła kampania #TataTeżCzyta
Jak pokazują badania Biblioteki Narodowej dotyczące stanu czytelnictwa książek w Polsce, mężczyźni czytają mniej niż kobiety, rzadziej też czytają swoim dzieciom. W 2024 roku czytanie zadeklarowało 47% kobiet i 35% mężczyzn. Niepokojący trend widać też u chłopców, którzy dużo wcześniej niż dziewczynki przestają czytać książki. Jedną z przyczyn może być brak męskiego czytającego wzorca. Tegoroczna odsłona kampanii #TataTeżCzyta próbuje to zmienić.
Ojcowie, wujkowie, dziedkowie – do książek!
W odpowiedzi na spadek zainteresowania czytaniem wśród chłopców, twórcy kampanii chcą zachęcić do tej czynności mężczyzn. „…bo czytanie łączy” – to hasło tegorocznej edycji organizowanej przez Fundację Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak.
W spocie promującym akcję wzięli udział Wojciech i Marcin Mannowie. Ojciec i syn podkreślają znaczenie wspólnego czytania jako gestu bliskości i inwestycji w rozwój dziecka.
– Dlaczego warto czytać? Odpowiedź na to pytanie mogłaby być bardzo długa. Najkrócej można powiedzieć, że czytać trzeba po to, żeby… gwałtownie nie zgłupieć. Czytanie jest dobre dla nas i dla naszych dzieci, bo rozwija, pomaga zrozumieć świat i łączy – dlatego warto czytać wspólnie. Ja czytałem dziecku i nauczyłem je czytać. Dziś się z tego cieszę – mówi Wojciech Mann.
– Na swoim przykładzie mogę powiedzieć, że czytający ojciec, to skarb. Nauczył mnie czytać, ale co ważniejsze – zbudował we mnie nawyk czytania, dzięki czemu obecność książek jest naturalna w moim życiu. A po co czytać? Przede wszystkim, żeby rozwijać wyobraźnię i po prostu się nie nudzić! – dodaje Marcin Mann.
Spot będzie emitowany w wybranych stacjach telewizyjnych, w sieci kin Helios oraz w mediach cyfrowych i kanałach online. Kampania obejmuje też outdoor (m.in. wielkoformatowe nośniki PKP), spoty radiowe, działania w mediach społecznościowych oraz współprace z influencerami.
Inspiracja i edukacja
Jak pokazują analizy Uniwersytetu Harvarda, to właśnie ojcowie częściej podczas lektury prowokują „dyskusje wyobrażeniowe”, stawiają pytania, podważają fabułę i zachęcają dziecko do myślenia. Taki dialogiczny, aktywny sposób czytania nie tylko rozwija język i wyobraźnię, ale też buduje głęboką więź. Badania wskazują, że szczególnie ojcowie są gotowi krytykować książkę, stawiać jej i dziecku wyzwania, co przynosi świetne efekty na poziomie rozwoju dzieci, bo je stymuluje do reakcji.
Jak podkreśla Monika Wróbel-Lutz z Wydawnictwa Tatarak: „Brawa dla wszystkich czytających Ojców, Dziadków czy Wujków gotowych nie zgodzić się z fabułą. Zapraszamy do takiej niezgody – wszystkich – Tatusiów, ale także czytające Mamy!”.
Kampania z założenia ma nie tylko inspirować, ale też edukować. Organizatorzy przygotowali poradnik dla rodziców i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2025”. Można w nim znaleźć m.in. odpowiedź na pytania, jakie korzyści płyną z czytania i co czytać z dzieckiem? Publikacja dostępna jest do pobrania za darmo w wersji online na stronie kampanii: www.tatatezczyta.pl
Znani ojcowie dają przykład

Ambasadorzy i organizatorzy akcji Tata też czyta
Do grona Ambasadorów, Łukasza „Jurasa” Jurkowskiego, Łukasza Dominiaka, Janka Dąbrowskiego (JDabrowsky) i innych znanych ojców, w tym roku dołączyli kolejni, m.in. Rafał Sonik, Wojtek Fiedorczuk, Karol Solar Poziemski, Krystian Hanke, Zygmunt Miłoszewski i Andrzej Deskur. Kampanię wspierają również koszykarze drużyny Trefl Sopot i siatkarze klubu Trefl Gdańsk.
Organizatorzy kampanii: Fundacja Powszechnego Czytania, Wydawnictwo Tatarak
oprac. Karolina Sendal, na podstawie materiałów prasowych
zobacz także
-
20.06.2025Wydarzenia
AI napisze bajkę dla wnuka. Warsztaty dla seniorów już 24 czerwca
-
19.06.2025Wydarzenia
Konkurs i e-book „Zrozumieć dziecięcy świat”
-
16.06.2025Odpowiedzialny biznes / CSR
Sprzęt sportowy za darmo. Wystarczy aplikacja
-
13.06.2025Wydarzenia
Głosuj codziennie! Pomóż dzieciakom wygrać
-
12.06.2025Kampanie
Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?
-
11.06.2025Kreacje / printy
Po stronie mocy korników