W czasie wakacji wzrasta liczba osób podróżujących samolotami i niezadowolonych z tych podróży – część z nich nie dociera do celu na czas, część dociera bez swojego bagażu. O prawach przysługujących pasażerom w takich okolicznościach przypomina Komisja Europejska w ramach kampanii informacyjnej zainicjowanej pod koniec czerwca br.
Kwietniowy wybuch wulkanu na Islandii spowodował wielodniowy paraliż komunikacji lotniczej na całym świecie. Setki tysięcy pasażerów było zmuszonych do wielodniowego oczekiwania na lot, rezygnacji z niego lub wyboru alternatywnego połączenia. Sytuacja stała się przyczynkiem do szybkiej nauki oraz upowszechnienia wiadomości nt. praw przysługujących pasażerom.
Podróżni linii lotniczych oraz kolejowych podlegają ochronie cały czas, nawet w tak wyjątkowych sytuacjach jak wybuch wulkanu na Islandii. Pasażerowie mają prawo do:
• uzyskania informacji od przewoźników lotniczych (dotyczących np. przysługujących im praw, rozwoju bieżącej sytuacji, odwołanych lotów i długości opóźnień);
• opieki (napoje, posiłki, zakwaterowanie – w zależności od sytuacji);
• zwrotu kosztów biletu lub zmiany trasy podróży do miejsca docelowego.
W tak wyjątkowych okolicznościach nie przysługuje jednak prawo do dodatkowego odszkodowania pieniężnego, które miałoby miejsce w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu z winy przewoźnika.
W sytuacji, w której przewoźnik nie chce uznać przysługujących podróżnym praw należy złożyć na niego skargę – w pierwszej kolejności do firmy. Wobec braku satysfakcjonującej odpowiedzi – do krajowego organu wykonawczego. Instytucje te posiadają kompetencje w zakresie udzielania pasażerom pomocy oraz są odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów dotyczących praw pasażera.
Jeżeli odwołany lot był częścią podróży zorganizowanej, klientom przysługuje więcej praw, w tym prawo do zwrotu całkowitego kosztu podróży (łącznie z kosztem przelotu i hotelu) oraz prawo do pomocy w miejscu, w którym zostali uwięzieni.
Europejskie Centrum Konsumenckie (Lista ECK), które działa przy wsparciu Komisji Europejskiej, ma swoje jednostki w każdym państwie członkowskim UE oraz w Islandii i w Norwegii. Centra służą pomocą pasażerom, którzy ucierpieli w wyniku sytuacji kryzysowych i którzy mają trudności w dochodzeniu swoich przywilejów, takich jak prawo do:
• zwrotu kosztów biletu,
• zmiany trasy podróży do miejsca docelowego oraz
• posiłków i zakwaterowania.
Więcej informacji na temat praw pasażera można znaleźć na stronie
www.apr.europa.eu i pod numerem Europe Direct (00800 67891011).
M. Czerepak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka
-
31.10.2024
Poszły z dymem
-
30.10.2024
Reklama dla pszczół