Odrzucić niepełnosprawność
Niepełnosprawni to przede wszystkim ludzie. Francuska organizacja Grande Cause Nationale (Wielka Narodowa Sprawa) zorganizowała jesienią 2003 roku kampanię dotyczącą osób niepełnosprawnych. Zamiast jednak pokazywać je w sposób stereotypowy, stworzyła plakaty z wycinkami fotografii twarzy ładnych, i uśmiechniętych osób w różnym wieku i różnej rasy. Hasło zachęca do postrzegania osób niepełnosprawnych nie przez pryzmat ich kalectwa, ale właśnie przez odrzucenie go i dostrzeżenie w nich zwykłego człowieka – „Vous voyez les handicaps, regardez plutot les personnes” (Widzisz niepełnosprawnych, dostrzeż raczej osoby).
Celem kampanii było uświadomienie społeczeństwu, że za każdą osobą niepełnosprawną kryje się po prostu człowiek. Zdaniem szefa organizacji, język kampanii miał być prosty i w żaden sposób nie powinien był być kojarzony z rasizmem „Niepełnosprawność jest różnorodna – dotyczy różnych ludzi i różnych aspektów”.
Problemem w kampaniach na rzecz osób niepełnosprawnych, według przedstawicieli agencji Blue Spirit, jest z jednej strony zbyt silne akcentowanie charakterystyki fizycznej, a z drugiej przesładzanie komunikatów, co może zakłamywać rzeczywistość i ukrywać tę fizyczność, wobec czego nieprawdziwy obraz osób niepełnosprawnych – zarówno w pierwszym przypadku, jak i drugim – czyni osoby niepełnosprawne jeszcze bardziej niewidzialnymi.
Budżet kampanii wyniósł 122 000 euro.
M. Kryńska
zobacz także
-
12.05.2025Kampanie
Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej
-
08.05.2025Kreacje / printy
Za każdym motocyklistą…
-
08.05.2025Kampanie
„Pomyśl przed” – kampania o bezpieczeństwie na drodze
-
04.05.2025Kampanie
Robert Lewandowski o wykluczeniu
-
25.04.2025Kreacje / printy
„Ghiblification” — tym razem jako sygnał ostrzegawczy
-
23.04.2025Kampanie
Nie bądź internetowym trollem