Rodzice często narzekają, że ich dzieci wcale z nimi nie rozmawiają. Co zatem, jeśli sytuacja na chwilę się odwróci i ich dzieci zaczną mówić zbyt wiele?
Zastawiony jedzeniem stół, rodzina zasiadająca do obiadu, nawiązana mimochodem pogawędka. Najbardziej przeciętny i zwyczajny obraz w życiu najbardziej przeciętnej i zwyczajnej, amerykańskiej rodziny. Nagle sielanka zostaje zburzona przez szczere wyznanie najmłodszego z jej członków, które rzuci trochę światła na mroczne, rodzinne tajemnice. Chłopiec zwierza się ze swoich problemów w szkole, trudności z nawiązywaniem relacji i kontrolowaniem gniewu. Jak twierdzi, są to efekty molestowania przez kogoś, kto nie jest tu obecny.
Spot organizacji Center for Child Protection porusza, ale nie szokuje tak bardzo jak mogłoby się zdawać. Być może jest to kwestia uwrażliwienia na poruszane tematy, które mimo wszystko nie są nam obce – podobne historie są stale obecne w mediach. Trzeba jednak pamiętać o tym, że organizacja działa w Teksasie i przekaz skierowany jest przede wszystkim do mieszkańców tego stanu, słynącego ze swojego podejścia do kwestii seksualnych, w tym edukacji seksualnej, która skupia się na przemilczaniu pewnych kwestii. Pomimo, że sytuacja ta nieco się zmienia, wciąż w znakomitej większości teksańskich szkół program zajęć z edukacji seksualnej ogranicza się do zalecenia abstynencji i ostrzeżeń przed stosowaniem antykoncepcji. Niełatwo w takich warunkach poruszać tematy trudne i odchodzące od normy, a co dopiero uczyć dzieci, jak w takich sytuacjach postępować.
Mimo tych różnic kulturowych, idea spotu działa w mniejszym lub większym stopniu uniwersalnie. Wciąż bowiem opiera się na niezawodnym osadzeniu tematu w zaskakującym kontekście i pokazaniu problemu w niecodzienny sposób w codziennej sytuacji. Takie połączenie groteskowości z narzuceniem nowej, osobistej perspektywy zawsze działa i porusza.
Przedstawiona w spocie sytuacja jest oczywiście czysto hipotetyczna, bo dzieci nie mówią otwarcie o pewnych rzeczach i nigdy nie zaczną. Może być wiele przyczyn, dla których dziecko, któremu wyrządzana jest krzywda, które jest dręczone lub molestowane, nie powie nam o tym wprost. Jako jedno z możliwych rozwiązań problemu, twórcy spotu proponuje uważną obserwację dzieci i zwracanie uwagi na każde z odstających od normy zachowań wymienionych na ich stronie internetowych, które mogą być oznaką głębszych i większych problemów, z jakimi ma ono do czynienia.
Zuzanna Bieńkowska
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
27.11.2024
Pocztówki z przeszłości
-
26.11.2024
Natychmiast
-
25.11.2024
Nie bądź dzieckiem!
-
25.11.2024
Twój wybór
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów