Nocne eskapady ze szpachlą i wodą
Nitki rozpędzonych samochodów kreślących nowe, wciąż zmieniające się linie na mapie rozświetlonego miasta nocą, skontrastowane zostały z kroplą zielonej farby powoli mieszającej się z wodą w przeźroczystym słoiku. Widz nie wie jeszcze o co chodzi. Domyśla się, bo pojawiają się kolejne wskazówki: młody mężczyzna w kapturze, puszki ze sprayem i mur. Odbiorca może sądzić, że chodzi o grafficiarzy. Ale każdy kolejny kadr filmu zmienia to pierwsze wrażenie.
Bohater filmu działa inną bronią: szpachlą i wodą. Walczy z graffiti, które oszpeca historyczne miasto: "It is not just cleaning – it’s street cleaning" ("To nie jest tylko sprzątanie – to sprzątanie ulicy"). Odbiorca ma odczuć, że sprzątnie ulic to nowa forma sztuki w mieście. Film kończy się przesłaniem "Be Cool. Keep The City Clean" ("Bądź w porządku/na czasie. Dbaj o czystość miasta"), który wydaje się być wizją przyszłości i nadchodzącej nowej fali w przestrzeni miejskiej.
Spot dotyczy kampanii Za Lepši Život v Praze (Dla lepszego życia w Pradze) i stanowi zaledwie ułamek tego, co robi ta czeska inicjatywa obywatelska. Projekt bowiem zakłada nie tylko walkę z graffiti, chodzi o szeroko rozumianą jakość życia w wysokorozwiniętej stolicy europejskiej. Za Lepši Život v Praze podnosi dyskusję społeczną na temat wszechpanujących reklam, billboardów i banerów, śmieci na ulicach i chodnikach, ale także odnośnie braku tras rowerowych, cen transportu publicznego, bezrobocia. Praski projekt zmusza do refleksji i aktywizuje społeczeństwo do zabrania głosu w sprawach, które dotyczą każdego mieszkańca. Jest to przykład inicjatywy społecznej i znak zmian, jakie nadchodzą w kwestii wyzwań współczesnej urbanizacji.
Kornelia Machura
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka
-
31.10.2024
Poszły z dymem