Niedźwiedzie brunatne „wyczuwają niepokornych” na górskim szlaku i w kinie. Rusza kolejna odsłona kampanii społecznej Tatrzańskiego Parku Narodowego.
Cukierki, słodkie napoje, owoce niesione w plecaku i resztki pozostawione w samochodzie – to może być atrakcja dla niedźwiedzi brunatnych. Kto nie chce mieć z nimi do czynienia, niech czym prędzej wyniesie je z Tatrzańskiego Parku Narodowego – przestrzegają „Niedźwiedzie z TPN-u”.
Na Podhalu trwa kampania społeczna Tatrzańskiego Parku Narodowego, która przypomina turystom, jak zachowywać się podczas wędrówki po górach, ale też zwraca uwagę na to, że powinni odnosić się z należytym szacunkiem do przyrody. Porządku w Tatrach pilnują obecnie wykreowane na potrzeby informacyjne kampanii „Niedźwiedzie z TPN-u”, przedstawione na wzór grupy kibiców, których drużyną jest przyroda. W Tatrzańskim Parku Narodowym żyje wiele gatunków zwierząt; niedźwiedzie są największymi drapieżnikami na tym terenie i należy przestrzegać pewnych zasad, żeby zachować bezpieczeństwo.
Zmysł węchu informuje osobnika nie tylko o padlinie zakopanej w lawinie, ale i o papierkach pozostawionych przez turystów na szlaku, które nie są najzdrowszym pokarmem dla dzikich zwierząt. Aby wzmocnić swoje wrażenia, niedźwiedzie stają na tylnych łapach, mogąc wtedy wyczuć zapach z dalszej odległości. Jedzenie pozostawione w samochodzie stojącym na parkingu nie jest dla nich niedostępne. Niedźwiedzie szybko się uczą na bazie doświadczeń. Bez problemu potrafią dostać się do zamkniętych samochodów. Najczęściej wdrapują się na dach i skaczą po nim tak długo, aż któraś z szyb pęknie.
Zdarzyło się, że turyści po powrocie ze szlaku zastali zniszczony samochód, pomstując przy tym na łakome zwierzęta – mówi Szymon Ziobrowski, dyrektor TPN. – Ale niedźwiedzie wyczuwają tylko niepokornych turystów, czyli tych, którzy pozostawiają jedzenie i śmieci w samochodzie lub na szlaku. Pojazdy pozostałych są bezpieczne.
Jednym z najbardziej niebezpiecznych procesów wynikających z kontaktu z ludźmi jest dla niedźwiedzi synantropizacja. Polega na tym, że zwierzęta pozbywają się strachu przed ludźmi, podchodząc do nich coraz bliżej i zmieniając przy tym swoje naturalne zachowania. Niedźwiedzie, które ulegają synantropizacji, rezygnują z pokarmu, jaki mogą znaleźć w górach na rzecz resztek jedzenia czy papierków po cukierkach pozostawionych przez turystów. Z czasem stają się coraz śmielsze, żerują w śmietnikach, pasiekach, a nawet włamują się do schronisk. Synantropizacja jest o tyle groźna, że można ją zatrzymać jedynie w pierwszej fazie. Im dłużej zwierzęta przyzwyczajają się do kontaktu z ludźmi, tym trudniej jest je oduczyć niepożądanych zachowań. Znane są wyczyny niedźwiedzicy określanej jako „Pięćsetka”, która od 2000 roku zaczęła pojawiać się w Dolinie Roztoki. Podczas jednego z wypadów udało się jej wynieść z zaplecza schroniska w Pięciu Stawach kilkanaście beczek ze słodkim napojem, które później otwierała i wraz z młodymi zlizywała zawartość.
Aby uniknąć sytuacji, które stanowią zagrożenie zarówno dla niedźwiedzi, jak i dla ludzi, Tatrzański Park Narodowy podjął się resocjalizacji jednych i drugich. W tym celu zlikwidowano kosze na śmieci stojące przy szlakach, a te posiadane przez schroniska muszą być specjalnie zabezpieczone i po zmroku opróżniane. Wprowadzono także elektryczne pastuchy.
W kolejnej części kampanii społecznej na rzecz niedźwiedzia brunatnego Tatrzański Park Narodowy uruchamia również kampanię kinową. W spocie zrealizowanym w poetyce trailera narrator przestrzega przed łamaniem zasad panujących w Tatrach, a „Niedźwiedzie z TPN-u” domagają się szacunku dla dzikiej natury.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS