Napisanie listu do Świętego Mikołaja, zdanie egzaminu, odczytanie menu w restauracji, rozkładu jazdy pociągów, etykiety lekarstwa dla dziecka – to wszystko sprawia bohaterowi kampanii duży problem.
Prawidłowe funkcjonowanie w dzisiejszym świecie bez umiejętności czytania ze zrozumieniem jest praktycznie niemożliwe – jest niezbędna przy zdobywaniu potrzebnych informacji i w komunikacji międzyludzkiej. Właśnie taki przekaz ma kampania rozpoczęta we wrześniu przez międzynarodową organizację Save the Children, która zajmuje się ochroną praw dzieci. Jej twórcy, agencja Don’t Panic London, w spocie pokazali małego chłopca, który prosi ojca o poczytanie mu książki. Ojciec odpoczywa na kanapie – można przypuszczać, że jest zmęczony po pracy – i początkowo odmawia chłopcu, sugerując oglądanie telewizji. Następnie pokazane są krótkie ujęcia z przyszłego życia syna. Przedstawiają kłopoty przy wykonywaniu prostych, codziennych czynności właśnie z powodu problemów z czytaniem. Pokazują nie tylko trudności w szkole, ale również w dorosłym życiu. Kadry, które widzi widz są ukazane z punktu widzenia dorosłego już bohatera, dzięki czemu odbiorca może wczuć się w sytuację, poczuć jego zagubienie i smutek. Poczucie bezsilności oddają napisy, w które przekształca się tekst, z którym nie może sobie poradzić – "You’re going to fail this test" ("Oblejesz ten test"), "You can’t read this" ("Nie umiesz tego przeczytać"), "You’ll kill him. You’re a danger to your OWN SON!" ("Zabijesz go. Jesteś zagrożeniem dla własnego syna!"). Również dźwięk, którego użyto, podkreśla chaos jaki dzieje się wokół chłopaka. I właśnie w tym momencie budzi się ojciec. Na szczęście to był tylko sen – może on jeszcze zmienić przyszłość swojego syna, więc zaczyna mu czytać.
Przedstawiony spot jest mocną próbą wstrząśnięcia rodzicami i zmotywowania ich do głośnego czytania dzieciom, by pomóc im w rozwinięciu tej sprawności. Jak wyjaśnia organizacja, wielu brytyjskim jedenastolatkom (kończącym pierwszy etap edukacji) czytanie w dalszym ciągu sprawia kłopot. Przez pokazanie późniejszych konsekwencji chciano zagrać na emocjach rodziców, dla których szczęśliwa przyszłość ich dzieci jest bardzo ważna. Ważnym elementem jest dynamika filmu, która uwidacznia poczucie zagubienia i to, że życie toczy się poza chłopcem.
Daria Ostrowska
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka
-
31.10.2024
Poszły z dymem