Nie tylko w Indonezji i Chinach
11 – 12-latkowie zaciągający się papierosami jak wprawieni palacze. Skrajnie nienaturalnemu obrazowi towarzyszy lektor, pozbawiający nadziei i przekonujący, że problem nieletnich palaczy nie jest tak odległy od kraju nadawcy kampanii – Wielkiej Brytanii – jak można by sądzić po azjatyckich i indiańskich rysach dzieci.
Pesymistyczny głos lektora informuje, że firmy tytoniowe w Indonezji inwestują ogromne fundusze, aby palić zaczynali bardzo młodzi ludzie. W Chinach przedsiębiorstwa papierosowe sponsorują szkoły podstawowe, przez co marki i logo pojawiają się nawet na mundurkach uczniów. Są to jedynie dwa przykłady rozbudowanej polityki firm tytoniowych, które posuną się bardzo daleko, by zwerbować młodych palaczy. Jak informuje lektor, nie inaczej dzieje się w centrum Europy, a konkretnie w Wielkiej Brytanii. Tak naprawdę to stąd pochodzą mali bohaterzy spotu.
Celem kampanii prowadzonej przez organizację na rzecz walki z rakiem, Cancer Research (Badania Nad Rakiem) jest wprowadzenie nakazu ujednolicenia opakowań papierosów. W efekcie wszystkie paczki miałyby być pozbawione nadruków, różnego rodzaju ozdobników, kolorów, oznaczeń, zdjęć, logo, wkładek oraz innych dekoracyjnych elementów na zewnątrz i wewnątrz paczek. Wszystkie opakowania miałyby być w standardowym kolorze, rozmiarze oraz z ujednoliconą czcionką. Obostrzenia mają dotyczyć również marek, które byłyby pisane w standardowym kroju czcionki, kolorze i wielkości. Będą zakazane wszystkie inne znaki towarowe, takie jak logo, schematy kolorystyczne i graficzne. Ujednolicenie obejmie również sposób otwierania paczek. Działacze są świadomi, że branding tytoniowy obejmuje także poszczególne papierosy. Dlatego też miałyby zostać usunięte kolorowe filtry, nadruki i tłoczenia z poszczególnych sztuk popularnej używki. Ujednolicenie ma na celu zmniejszenie atrakcyjności wyrobów tytoniowych, szczególnie wśród młodych ludzi oraz zwiększenie wiarygodności ostrzeżeń zdrowotnych.
Każdego roku aż 340 tysięcy dzieci ulega pokusie zapalenia pierwszego papierosa. Badania wykazują, że przyczyniają się do tego ciekawie zaprojektowane opakowania wyrobów tytoniowych. Błyszczące hologramy i dość pastelowe, przyjazne kolory to tylko niektóre z przyciągających wzrok elementów. Ujednolicenie paczek ma spowodować, że staną się mniej atrakcyjne dla nieletnich. Na nowych opakowaniach pojawiłoby się więcej ostrzeżeń zdrowotnych. Według badań na obecnych paczkach ostrzeżenia są słabo widoczne. Dodatkowo nowe zasady mają zapobiegać przed zwodniczym stosowaniem kolorów, co służy tworzeniu fałszywych przekonań o różnej sile i jakości papierosów.
Według badań w przypadku większości młodocianych palaczy, uzależnienie utrzymuje się później w ich dorosłości, gdzie statystycznie z powodu długoterminowego nałogu umiera jeden na dwóch użytkowników. Co ciekawe, z racji, że w 2002 roku reklamy tytoniu zostały zakazane w Wielkiej Brytanii, firmy tytoniowe zainwestowały fortunę właśnie w markowe opakowania, aby przyciągnąć nowych konsumentów. Niestety większością tych świeżych palaczy są dzieci. Pierwszym krajem na świecie, gdzie uchwalono standardowe opakowania papierosów stała się Australia w grudniu 2012 roku. W Wielkiej Brytanii kampanię popiera około 63% dorosłych obywateli.
Celem kampanii jest nakłonienie parlamentu, by jak najszybciej zagłosował za standardowymi opakowaniami, tak aby marketing tytoniowy w Wielkiej Brytanii przeszedł do historii.
Martyna Kasprzak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
16.10.2024
Prawa człowieka nie są na sprzedaż
-
15.10.2024
Tam wasze miejsce!
-
14.10.2024
Nie pozwól na przerwę w podróży
-
10.10.2024
Widoki jutra
-
09.10.2024
Otchłań bez dna
-
08.10.2024
Obojętność nas spala