Filmy do góry nogami, plakaty do góry nogami… Ale nie trzeba stawać na głowie, by dostrzec najpilniejsze problemy świata. Skrajne ubóstwo jest dla przeciętnego Europejczyka pojęciem raczej abstrakcyjnym. W rozwiniętych krajach większość ludzi umie czytać oraz pisać, czysta woda jest dostępna praktycznie wszędzie, a przypadek śmierci z głodu lub z powodu łatwo uleczalnej choroby jest postrzegany jako sensacja.
Są jednak miejsca, w których skrajne ubóstwo jest zjawiskiem powszechnym. 1 miliard 400 milionów ludzi na świecie żyje w skrajnej nędzy. Każdego dnia ich zadaniem jest przeżyć za mniej niż 1,25 dolara dziennie. Artykuł 25. Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka uchwalonej przez ONZ w 1948 roku stwierdza, że „każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską(…)".
W 62. rocznicę powstania tego dokumentu przypominają o nim organizacje prowadzące kampanię "Prawa człowieka. Im więcej wiesz, tym więcej możesz". Na plakacie oraz w czterech spotach Polskiej Akcji Humanitarnej uwagę odbiorcy zwracają zdjęcia oraz filmy, odwrócone do góry nogami. Przedstawiają ludzi mających problemy z dostępem do tak podstawowych dóbr, jak czysta woda czy edukacja. Pojawia się również hasło: „Nie stawaj na głowie, by dostrzec, że tu łamie się prawa człowieka”. Celem akcji jest uświadomienie odbiorcy, że skazywanie ludzi na życie w ubóstwie jest łamaniem podstawowych praw człowieka, a zaspokojenie podstawowych potrzeb należy się wszystkim. Pomoc biedniejszym nie jest aktem dobroczynności tylko obowiązkiem, który państwa rozwinięte przyjęły na siebie podpisując między innymi Powszechną Deklarację Praw Człowieka oraz Milenijne Cele Rozwoju. Na stronie kampanii www.ubostwo.pl można podpisać się pod petycją w sprawie uchwalenia ustawy o polskiej pomocy rozwojowej.
Kampania społeczna "Prawa człowieka. Im więcej wiesz, tym więcej możesz" jest realizowana przez 18 organizacji w ramach projektu GREAT (Global Rights European Acting Together) od kwietnia 2010. Celem tego trzyletniego projektu jest kształtowanie spojrzenia na problemy rozwojowe z perspektywy praw człowieka (ang. human rights based approach to development issues). Kampania współfinansowana jest przez Unię Europejską.
P.Lenarczyk
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie