Firmy, które publicznie deklarują stosowanie zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) muszą być przygotowane na zewnętrzną weryfikację swoich działań. W miarę jak koncepcja CSR zyskuje na popularności w Polsce, pojawiają się jednostki i organizacje pragnące zweryfikować zakres i prawdziwość deklarowanych działań – są to organizacje strażnicze (ang. watchdog). Forum Odpowiedzialnego Biznesu prezentuje analizę na temat istniejących w Polsce organizacji strażniczych.
– Przedsiębiorstwa muszą być przygotowane na konfrontację z różnymi rodzajami interesariuszy, w tym z coraz bardziej świadomymi konsumentami i organizacjami pozarządowymi, które wykazują coraz lepsze przygotowanie merytoryczne – powiedziała Justyna Januszewska z Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Warto odnotować, że firmy, które prowadzą regularny dialog z interesariuszami, są lepiej przygotowane do odpowiadania także na nagłe sytuacje kryzysowe. Szczególnie odradzamy w takich momentach wstrzymywanie się lub zwlekanie z odpowiedzią – obserwując przykłady z rynku, można wnioskować, że takie działanie prowadzi najczęściej do zaostrzenia sytuacji.
Jak wynika z analizy, w Polsce obserwuje się znaczący wzrost aktywności organizacji i projektów o charakterze strażniczym, które monitorują i weryfikują praktyki przedsiębiorstw w kontekście etyki oraz społecznej odpowiedzialności. Narzędzia monitoringu i formy wywierania nacisku na przedsiębiorstwa stają się dojrzalsze oraz zaawansowane merytorycznie i coraz bardziej angażują konsumentów.
FOB wymienia główne wskazówki dla biznesu w zakresie działalności organizacji strażniczych, jakimi są:
- Monitorowanie inicjatyw strażniczych
- Szybka reakcja na bieżące informacje pojawiające się o firmie
- Rozwijanie narzędzi dialogu z organizacjami strażniczymi
- Wypracowanie mechanizmów działania w sytuacji kryzysowej
- Otwartość na dialog i merytoryczną dyskusję o swojej działalności z punktu widzenia społecznej odpowiedzialności
Analiza „Organizacje strażnicze w Polsce – wskazówki dla biznesu” dostępna jest na stronie odpowiedzialnybiznes.pl.
Analiza tematyczna FOB to cyklicznie wydawany dokument, przygotowywany przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i udostępniany uczestnikom Programu Partnerstwa, a w późniejszym czasie upubliczniany również dla pozostałych interesariuszy.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
14.04.2025
Nie wyrzucaj ubrań do odpadów zmieszanych!
-
23.03.2025
Operacja Czysta Rzeka
-
20.03.2025
Polski Buk z Dalkowa zwycięzcą konkursu Europejskie Drzewo Roku 2025!
-
10.02.2025
Sadyba Best Mall z innowacyjnym rozwiązaniem dla osób niewidomych i niedowidzących
-
09.02.2025
Konkurs na kreatywną kampanię szkoły wyższej
-
09.02.2025
Konferencja CSR Poland 2025