Chciałem Wam zakomunikować, że…
„Czasem mi to przeszkadza, a czasem mi pomaga”, „jest dla mnie przyjacielem, ale również jest przeciwnością losu”, „to jest najpiękniejszy świat jaki może być” kilka osób stara się odpowiedzieć na pytanie w najnowszej kampanii Fundacji JiM. O czym mówią?
Pałac Kultury i Nauki w Warszawie, Ratusz w Poznaniu, czy katowicki Spodek to tylko niektóre z budynków, obok których 2 kwietnia trudno będzie przejść obojętnie. Z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu kilka tysięcy budynków w Polsce rozbłyśnie niebieskim światłem jako symbol solidarności z osobami ze spektrum autyzmu (ASD). Tegoroczna odsłona akcji „Polska na niebiesko” odbędzie się pod hasłem „Autyzm! Chcemy być sobą!” oraz dedykowana jest osobom dorosłym ze spektrum autyzmu. Zgodnie z raportem „Sytuacja młodzieży i osób dorosłych z całościowymi zaburzeniami rozwoju w Polsce” opublikowanym przez Fundację JiM osoby z ASD, które ukończyły 25 rok życia stają się niewidoczne dla systemu wsparcia w Polsce będąc jednocześnie narażone na alienację i stygmatyzację ze strony społeczeństwa.
To właśnie tej grupie osób oddali głos twórcy tegorocznej kampanii zapraszając do jej współtworzenia dorosłe osoby z ASD. Akcja „Polska na niebiesko” nie ogranicza się wyłącznie do gestu solidarności, ale towarzyszyć jej będzie szeroka akcja informacyjna w postaci punktów informacyjnych w ponad 20 miastach Polski, dystrybucja raportu, plakatów i ulotek informacyjnych oraz emitowany w telewizji spot promocyjny, których współautorami są osoby z ASD.
Szczególną uwagę zwraca pierwsze zdanie powstałej w ramach kampanii ulotki informacyjnej doskonale oddające motyw, wokół którego zbudowana została tegoroczna edycja: „My osoby z autyzmem i Zespołem Aspergera pragniemy wyjść poza ramy i tworzyć je po swojemu”. Jest to pewnego rodzaju manifest osób z ASD. Podobny efekt uzyskano w spocie promocyjnym, w którym stajemy twarzą w twarz z osobą z ASD próbującą wyjaśnić nam, jak wygląda jej świat. Zastosowane rozwiązanie powoduje zmianę perspektywy postrzegania ASD, które przestaje być wyłącznie terminem medycznym zyskując twarzy osoby, która zwraca się do odbiorców kampanii. Dzięki zastosowanej technice kampania działa dwukierunkowo oddając głos dorosłym osobom z ASD oraz przełamując stereotypy, w końcu jak mówi jeden z jej bohaterów: „W zasadzie jesteśmy takimi samym ludźmi jak Wy. Tylko nam trochę trudniej zrozumieć świat niż Wam”.
Kampanię na zlecenie Fundacji JiM zrealizowała agencja Sweet Jesus we współpracy z osobami z autyzmem. Fundacja JiM tworzą osoby posiadające wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami niepełnosprawnymi. Celem Fundacji jest zapewnienie lepszego dostępu do diagnozy oraz edukacja dzieci z autyzmem.
Anna Frączyk
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie